Mobiliteit15 mei '13 08:06

Autoleasebedrijven gedwongen tot fusies

Auteur: BNR Webredactie

De auto van de baas hoeft tegenwoordig geen Audi of Mercedes meer te zijn. Een Renault Megane is ook genoeg.

Autoleasebedrijven worden massaal overgenomen of gaan fuseren, meldt het FD woensdag. De bedrijven hebben last van de economische crisis en de afnemende populariteit van de lease-auto. Kleine bedrijven redden het vaak niet alleen en worden opgeslokt door grotere bedrijven.

Gekoppeld aan salaris
Hebben werknemers nu liever meer salaris dan een grote leasebak? Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease Service in Hoofddorp: "Ik weet niet of het direct aan salaris gekoppeld is. Wat je ziet is dat de grote auto wel wat populariteit verliest en dat er veel meer gezocht wordt naar auto's die fiscaal gedreven zijn. Met name 14 procent bijtellingen-auto's."

De overnamen zijn al jaren aan de gang, zegt Karthaus. "Niet alleen in de leasebranche, maar ook in andere branches. Nu zijn er een aantal achter elkaar. Dat het wellicht te maken heeft met de economische situatie kan ik niet beoordelen."

Confronterend
Er is volgens Karthaus niet direct een ander businessmodel nodig nu we voor een kleinere auto kiezen. "Voorheen werd de bijtelling altijd afgerekend aan het einde van het jaar met je inkomstenbelasting. Een aantal jaar geleden is dat teruggedraaid en sindsdien ziet iedereen maandelijks wat de auto kost. Dat is heel confronterend. Daarbij is de differentiatie van de fiscale bijtelling gekomen, wat in principe een goede zaak is en waarbij je een bijtelling hebt van 14, 20 of 25 procent."

Daar hebben autofabrikanten heel goed op ingespeeld door heel complete auto's te maken, gelooft hij. "Auto's die kleiner en zuiniger zijn en fiscaal aantrekkelijker zijn gemaakt. Dan gaan mensen het rekensommetje maken. Als je ziet dat het je een paar honderd euro netto per maand scheelt, dan is de keuze vaak snel gemaakt en zijn mensen bereid een concessie te doen in de grootte van de auto."

Gerelateerde artikelen