BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Overheid regelde laadpalen achter rug pomphouders om'

  • BNR Webredactie
vrijdag 28 juni 2013, 14:24

De overheid heeft achter de rug van benzinepomphouders om een nieuw beleid gemaakt, dat voor oneerlijke concurrentie zorgt. Dat zegt een groep van 26 zelfstandige pomphouders, die vinden dat er langs de snelweg géén snelle laadpalen voor elektrische auto's mogen komen.

De Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen van Tankstations (VPR), waarin de zelfstandige exploitanten zijn verenigd, reageert vandaag op het nieuws van gisteren dat zij een kort geding aanspannen tegen de staat. Ze vinden dat zij de enigen zijn die brandstof en energie mogen verkopen langs de snelweg.

In een persbericht van de VPR valt te lezen dat ze de staat willen dwingen om eerder gemaakte afspraken na te komen. Zij wijzen erop dat ze in een overeenkomst met de overheid hebben afgedwongen dat zij tot 2024 exclusiviteit hebben op alle locaties langs de snelweg op het verkopen van brandstoffen.

Alle soorten energie
“Moderne tankstations doen niet alleen in benzine en diesel", licht Karin Kok, voorzitter van de VPR, toe. "Zij leveren alle soorten energie waarop voertuigen zich bewegen: lpg, biobrandstof, aardgas en dus ook elektriciteit. In de jaren ‘70 verkochten we alleen benzine; toen daarna de dieselmotor opkwam, werd dieselverkoop een logisch onderdeel van ons aanbod. Datzelfde geldt nu voor elektrisch rijden."

Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, zei gisteren op BNR het niet eens te zijn met de pomphouders. "Er komt een nieuwe partij bij, omdat de bestaande brandstofleveranciers een beetje schouderophalend naar de ontwikkelingen hebben gekeken. Dan gaan andere ondernemers ermee aan de slag. Die moet je vervolgens niet gaan verwijten dat ze inspelen op marktkansen."

Exclusiviteit
Kok zegt in een reactie op die woorden: "Wij weten heel goed dat elektrisch rijden de toekomst is en kijken daar ook al jaren naar. Niet voor niets voerden onze leden al in 2010 overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu over plaatsing van laadpalen bij hun tankstations. Maar overheid en exploitanten gingen er wel van uit dat die palen door de bestaande exploitanten geplaatst zouden worden. De overheid heeft immers exclusiviteit tot 2024 beloofd en daarbij maakt het niet uit of het gaat om benzine, diesel of elektrisch rijden."

Volgens Kok heeft de overheid na het overleg plotseling niets meer van zich laten horen. "Het werd ineens stil vanuit de overheid. Nadat de VPR op vervolgoverleg aandrong, ontdekte zij dat de overheid in alle stilte en buiten de VPR om een ander beleid had gemaakt."

'Fikse rekening'
Een andere doorn in het oog van de VPR is dat de exploitanten van de laadpalen geen huur hoeven te betalen, dit in tegenstelling tot de pomphouders zelf. "De staat stelt het gebruik van de grond gratis beschikbaar aan de nieuwe concurrenten, terwijl zij de bestaande exploitanten wel een fikse rekening presenteert voor het gebruik van diezelfde terreinen."

Autoelektrischoplaadpuntsnelweg
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Hyundai roept 6.200 EV's terug in Nederland

Rol Auditop in Dieselgate vandaag voor rechter

Waarom Volvo voor een nieuwe strategie kiest

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Politieke propaganda

De lijdensweg van bouwer Strukton onder 'Tsaar' Sanderink en 'Raspoetin' Van Rijbroek

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

9 maart | Plusje derbij voor de coronasteun

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play