
Volgens Debbie van Slegtenhorst van Rijkswaterstaat was de maatregel nodig door het grote aantal aanrijdingen van weginspecteurs. ''Naast deze maatregel, zijn er begin 2015 borden langs de snelwegen geplaatst met waarschuwingen'', vertelt Slegtenhorst. ''En valt het rijden onder de rode kruizen sinds vorig jaar onder het strafrecht.''
Succesvol getest
Een proef in Rotterdam is zo goed verlopen dat het aantal weginspecteurs dat boetes mag uitdelen wordt uitgebreid van acht naar vijftig. Het aantal ongelukken met de bekende gele wagens is gedaald tot tien vorig jaar. Een halvering vergeleken met het jaar daarvoor. De vijftig weginspecteurs krijgen de status van bijzondere opsporingsambtenaar.
Slegtenhorst vertelt dat de weginspecteurs wel te maken krijgen met agressie. ''Maar zodra ze in gesprek gaan met mensen die een overtreding begaan, zien we dat de reactie vaak berustend is. In gesprek gaan, en mensen uitleggen wat er niet goed gaat is misschien wel ons hoofddoel.''