RDW test goedgekeurde diesels opnieuw
De Rijksdienst Wegverkeer test diesels die al goedgekeurd werden voor de Europese markt opnieuw. Na de dieselfraude bij Volkswagen wil de RDW zeker weten dat niet meer autofabrikanten hun klanten hebben misleid.
Hoe werkt zo'n test?
Volgens verslaggever Martijn de Rijk wordt de normale test met twee of drie kilometer harder of zachter gedaan, of in een iets andere volgorde. Dat heeft de software in de geteste auto niet in de gaten. De gemeten uitstoot blijkt opeens veel hoger te zijn dan normaal. Op dat moment is duidelijk dat zo'n auto een schakelaar heeft, zegt De Rijk. "Op het moment dat die auto getest wordt gaat 'ie in een ultrazuinige stand. In andere auto's die al goedgekeurd zijn, kijkt de RDW of zo'n schakelaar daar ook aanwezig is."
Sjoemelsoftware
De testwagen waarmee De Rijk mee mocht rijden bleek een "sjoemelbak" van Volkswagen. "Daarvan is inmiddels duidelijk dat er zo'n 'defeat-device' in zit; het foefje dat de fabrikant gebruikt om de boel om de tuin te lijden."
Autofabrikant Volkswagen kwam in september vorig jaar onder vuur te liggen nadat bekend werd dat de dieselauto's sjoemelsoftware bleken te hebben en de uitstoot van schadelijke gassen niet eerlijk werd geregistreerd.