
Het gaat om MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, en DAF. De bedrijven hebben verboden prijsafspraken gemaakt en kosten van nieuwe uitstootnormen doorberekend aan de klant. Voor DAF bedraagt de boete 752 miljoen euro. Truckbouwer MAN, die ook deel uitmaakt van het kartel, ontspringt de dans als verklikker. De vijf beboete concerns krijgen elk 10 procent korting omdat zij schuld bekennen. Onderzoek naar Scania wordt nog voortgezet.
Schonere motoren
De zes bedrijven hebben ook nieuwe technologie voor schonere motoren tegengehouden. Daaruit blijkt volgens Vestager dat er sprake is van kartelvorming. De truckfabrikanten hebben echt samengewerkt om die nieuwe technologie tegen te houden.
MAN de verklikker
MAN is dus naar de commissie gestapt om de boel te verraden. Ze krijgen dus ook geen boete die normaal gesproken 1,2 miljard euro zou zijn. Na de start van het onderzoek en de invallen - in 2011 al - hebben Volvo/Renault, Iveco en Daimler meegeholpen aan het onderzoek. DAF werkte niet mee. Of DAF het onderzoek echt heeft tegengewerkt is niet bekend, maar dat ze een fikse boete boven het hoofd hangt is zeker.
Recordboete
Het is de grootste boete die de EU ooit uitdeelde. Het gaat namelijk om de vijf grootste vrachtwagenbedrijven en de afspraken liepen al veertien jaar. Vestager zei dinsdag dat 'de jarenlange verstandhouding tussen de senior managers van de bedrijven in 1997 begon in een gezellig hotel in Brussel.' Zij ontmoetten elkaar frequent, meestal in de marge van handelsbeurzen. De bedragen moeten binnen drie maanden betaald worden en het geld gaat in het EU-budget. Vestager zei hierover dat sommige lidstaten korting kunnen verwachten in hun afdracht naar Brussel.