Twee derde oude diesels afgedankt
Het ontmoedigingsbeleid om oude diesels van de weg te krijgen is succesvol. Twee op de drie diesels van voor 2001 is de afgelopen zes jaar afgedankt.
In de grote steden met een milieuzone ligt het percentage afgedankte auto's nog een stuk hoger. Marjolijn Jaarsma van het CBS vertelt over welke cijfers we het precies hebben: 'Er waren zo'n 570.000 oude diesels in 2010. Dan gaat het over personenauto's en bestelauto's. En dat is met twee derde gedaald. Ter vergelijking: het aantal oude benzineauto's van voor 2001 daalde met 50 procent.'
Koploper
Utrecht is koploper in de dieseldaling. Daar rijden bijna 80 procent minder oude diesels. 'Rotterdam volgt op de voet', vertelt Jaarsma. 'Daar is zowel een milieuzone als een sloopregeling ingevoerd in de onderzochte periode. Hier zien we een daling van 75 procent. In andere grote gemeenten als Den Haag en Amsterdam zien we het aantal wat minder hard afnemen.'
Gezondheid
Het is nog lastig te zeggen of door de daling het leven in de stad ook gezonder is geworden. Jaarsma: 'We weten dat de emissies van fijnstof en stikstofoxide in de afgelopen 25 jaar flink zijn gedaald door minder vervuilend verkeer en vervoer. Fijnstof met zo'n 65 procent en stikstofoxide met 81 procent. Maar er spelen ook andere zaken mee. Zoals het gebruik van roetfilters, schonere motoren en milieuzones. Dus dat is moeilijk te zeggen.'
De KNAC wijst in een reactie via Twitter op het feit dat met name landelijke MRB-maatregelen verantwoordelijk zijn voor de afname van het aantal oude diesels.
@BNR Dit heeft niks te maken met de milieuzones, maar met de landelijke(!) MRB-maatregel t.a.v. oude diesels.
— KNAC NL (@KNACnl) July 20, 2016