Mobiliteit10 aug '16 08:23Aangepast op 10 aug '16 09:17

Rijklaarkosten verplicht in advertenties

Auteur: BNR Webredactie

Autoprijzen moeten transparanter, stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Nu rekenen autodealers vaak nog zogenoemde 'rijklaar-kosten' bovenop de verkoopprijs en die moeten beter gecommuniceerd worden, vindt de ACM.

Foto ANP
Foto ANP

Bij een autodealer betaal je bijna altijd meer dan de advertentie vermeldt, zegt de ACM. De extra kosten kunnen oplopen van 600 euro tot wel 1.500 euro per auto. De ACM beoordeelde advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken.

Ook de Consumentenbond lobbyt al twee jaar voor het opnemen van de onvermijdbare rijklaarkosten in advertenties. 'Zonder deze kosten kun je de auto helemaal niet de garage uit laten rijden. In de wet staat dat onvermijdbare kosten in de prijs moeten worden opgenomen. In 2013 veranderde het belastingsysteem bij auto's. Sindsdien kunnen die prijzen gewoon opgenomen worden.'

De waakhond vindt dat de importeurs van auto's verantwoordelijkheid hebben, omdat zij zorgen voor landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november dit jaar kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de door de ACM zogenoemde 'onvermijdbare kosten' niet in de adviesprijs vermeld staan.

Misleidend
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM, zegt dat je voor de advertentieprijs gewoon de showroom uit moet kunnen rijden. Dat is tot op heden niet zo. Zonder deze kosten kan de auto niet de garage uit. De extra 'autorijklaarkosten' zijn volgens de ACM onder meer transportkosten, verpakkingsmateriaal weghalen, RDW-registratie, nummerplaten en recyclingbijdrage. In de wet staat dat al dit soort kosten in de advertentieprijs moeten zitten. De ACM vindt het 'misleidend' dat dit nog niet gebeurt.

De waakhond wil dat de kosten transparant zijn, zodat de consument diensten en producten makkelijker kan vergelijken. Dat komt ook de concurrentie tussen bedrijven ten goede, zegt de ACM, en leidt dat tot scherpere prijzen, betere kwaliteit en service. Dealers mogen wel afwijken van de totale adviesprijs in de advertentie. Ook kunnen consumenten onderhandelen over de uiteindelijke verkoopprijs van de auto, stelt de ACM.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen