
Hoofdredacteur Ruud Vos van het vakblad Piloot en Vliegtuig moest zijn best doen niet te gapen tijdens het zien van onderstaande beelden van de crash van de Airlander 10, of The Flying Bum zoals de bijnaam van het luchtschip luidt. 'Dit is the most slowest crash ever seen', zegt Vos tegen BNR.
Zuinige motoren
De Airlander 10 wordt ontwikkeld om vracht te vervoeren naar gebieden met een wat mindere infrastructuur en kan zo'n tien ton vracht vervoeren. Het luchtschip is gevuld met heliumgas en wordt aangedreven door vier dieselmotoren. 'Heel zuinige motoren', weet Vos. Al gaat ie niet bepaald hard. 'Niet sneller dan ongeveer 150 kilometer per uur. Tenzij je wind tegen hebt, dan gaat ie een stuk trager.'
Geen gewonden
Vos vermoedt dat er iets mis is gegaan met de besturing van het grootste luchtschip ter wereld. 'Het lijkt erop dat de bemanning het toestel niet recht kon trekken, waardoor het naar rechts bleef kantelen en vervolgens met zijn neus de grond schampte.' Gewonden vielen daarbij niet, wel raakte de cockpit van het grootste luchtschip ter wereld tijdens z'n tweede testvlucht beschadigd.
Het luchtschip moet in 2018 op de markt verschijnen.