Mobiliteit14 sep '16 14:10Aangepast op 27 sep '16 16:51

'Ambitie moet zijn om iedereen te laten zitten'

Auteur: BNR Webredactie

De ambitie moet er zijn om iedere treinreiziger te kunnen laten zitten en ervan uit te kunnen gaan dat de trein op tijd aankomt. Ook is veiligheid op het spoor belangrijk, maar daarin moet niet worden doorgeslagen. Dat zegt Pier Eringa, president-directeur van ProRail.

Foto: Mark Hulstein
Foto: Mark Hulstein

'Als je een treinkaartje koopt, dan is dat een soort verzekeringspolisje. Dat je zeker weet dat je van A naar B komt, dat je kunt zitten en dat je ook weet dat je op tijd aankomt', ziet Eringa het voor zich. 'Ik ben geen NS, maar ik weet zeker dat die ambitie daar ook is.'

Veiligste spoor
Eringa is ook duidelijk over veiligheid. Dat is van levensbelang. Maar hij vindt ook dat er soms wordt doorgeschoten in maatregelen. 'In Europa hebben we het veiligste spoor. Vanuit dat idee moet je die veiligheid vasthouden. Maar ook kijken waar overdreven veiligheid je belemmert. In de Schipholtunnel hebben we wat overdreven qua veiligheid.'

Veiligheidsradicalisme
Hij vult later aan met nog een voorbeeld van wat hij 'veiligheidsradicalisme' noemt: 'Als er een melding komt van een verdachte passagier met een koffer bij Stroe, dan denk ik dat er geen terrorist is die van plan is in Stroe een aanslag te plegen, denk ik zomaar. Als dat in Rotterdam, Amsterdam of Schiphol gebeurt, is dat een ander verhaal', zegt Eringa. 'Kijk ook naar de plek en de omstandigheden', vult hij aan.

Linker rijtje
Ambitie genoeg bij Eringa. 'Ik hou wel van sporten. Ik vind het leuk om organisaties van het rechter rijtje, naar het linker rijtje bovenaan te brengen. Toen ik anderhalf jaar geleden startte bij ProRail, was de beleving bij velen dat ProRail niet in het linker rijtje bovenaan zat', zegt Eringa. Voordat hij op het spoor aan de slag ging, werkte hij onder meer als korpschef bij de politie, als voorzitter in het Albert Schweitzer ziekenhuis en als voorzitter bij de KNVB. Aan de ervaring kan het niet liggen.

Bemoeienis uit Den Haag
De plannen van Eringa worden wel licht overschaduwd door plannen van de overheid. De vraag is nu of ProRail een agentschap van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt of zelfstandig kan blijven opereren. Maar van meer overheidsbemoeienis wil Eringa niets weten. 'De wonderen verwacht ik vanuit ProRail zelf, in samenwerking met de vervoerders: Connexxion, Veolia, Arriva en NS.'

Kaart
In deze kaart zie je de reizigerspunctualiteit van de afgelopen 12 maanden van 20 steden in Nederland. Je ziet het percentage aankomsten van reizigerstreinen met minder dan 3 minuten vertraging. De landelijke norm van 88% wordt gehaald met 89.7% in de afgelopen 12 maanden. Enkele steden liggen onder deze norm, deze zijn roodgekleurd. De lage percentages zijn terug te vinden in de Randstad, Breda, Den Bosch, Venlo en het laagste percentage in Vlissingen. De kaart is gemaakt door Esri, een technologiebedrijf dat werkt met geo-informatie.

 

Gerelateerde artikelen