Schultz wil voorop rijden in de truck-colonne
Nederland moet koploper zijn in de ontwikkeling van vrachtwagens die in speciale Wifi-colonnes over de snelweg rijden. Wegcapaciteit, brandstofbesparing en veiligheid zijn gebaat bij een snelle ontwikkeling van slim vrachtvervoer over de weg, meent Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu.
Grote logistieke bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Unilever hebben daarover afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat. De trucks kunnen met behulp van WiFi gelijktijdig remmen en optrekken, en dat is sneller en het bespaart brandstof. Bovendien: het kan de invoering van beprijzing een stuk makkelijker maken. 'Dan heb je een systeem dat met WiFi werkt en niet met allerlei administratie zoals dat in het verleden gebeurde. Maar u kent mijn mening: dit soort dingen kun je alleen maar doen als je alle andere belasting eraf haalt.'
Vermoeidheid
Het gaat Schultz uiteindelijk puur om de maatschappelijke baten, met de voortschrijdende techniek als mooie bijkomstigheid. De capaciteit gaat omhoog, er wordt minder brandstof verbruikt en de veiligheid neemt toe. Over de kwetsbaarheid van WiFi maakt Schultz zich geen zorgen. 'De mens valt ook wel eens uit; veel vrachtwagenongevallen hebben te maken met vermoeidheid en zo'n computer is veel langer alert om allerlei onverwachte vraagstukken op te lossen.'
Uiteindelijk zal de vrachtwagen steeds meer taken overnemen van de chauffeur en dat is een ontwikkeling die je ook bij personenauto's gaat zien, zegt Schultz. Sterker: het is onderdeel van een bredere maatschappelijke ontwikkeling. 'Er komen steeds meer zaken die ons ondersteunen, waardoor we meer tijd krijgen voor andere dingen. Dat is ook bij mobiele technologie zo geweest.'