Mobiliteit23 sep '16 06:05Aangepast op 23 sep '16 07:49

Nederland dreigt koppositie met zuinige auto’s kwijt te raken

Auteur: BNR Webredactie

Nederland gaat zijn koppositie in Europa op het gebied van zuinige auto’s verliezen. Daarvoor waarschuwt BOVAG. Uit nieuwe gegevens van BOVAG en de RAI Vereniging blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s vorig jaar nog laag was, maar daar komt flinke verandering in.

Foto: ANP.
Foto: ANP.

Voor zeer zuinige auto's, die in 2015 op kenteken werden gezet, golden bijtellingstarieven van 7 tot 14 procent. Daarnaast was er in 2015 een tarief van 4 procent bijtelling voor vol-elektrische auto's en geldt dit jaar ook nog een tarief van 15 procent voor de aller-zuinigste modellen.

Tom Huyskens van de BOVAG: 'In 2016 lag de uitstoot per kilometer een procent of tien hoger dan het jaar ervoor. De fiscale prikkels zijn dit jaar minder en mensen kijken daardoor niet eerst naar het bijtellingspercentage, maar naar welke auto ze graag willen rijden.'

Fabrikanten verplichten

André Faaij, hoogleraar energiewetenschappen aan de Universiteit van Groningen: 'Het is goed om beleid te hebben om auto's zuiniger te maken, maar dat werkt alleen als je verplichtende normen hebt voor fabrikanten. Wat we nu in Nederland hebben gedaan is allerlei subsidies in de vorm van belastingvrijstellingen doorvoeren, maar dat zorgt alleen tijdelijk voor andere auto's op de weg.' Volgens Faaij moet er eerder gekeken worden naar biobrandstoffen, groen gas en het efficiënter maken van motoren.

Nieuwe tarieven

Vanaf 2017 zijn er nog maar twee tarieven: 4 procent bijtelling voor vol-elektrische auto’s en 22 procent voor alle overige modellen. BOVAG verwacht dat er eind dit jaar daarom een run zal ontstaan op de auto's die nog voor 15 procent bijtelling in aanmerking komen.

BOVAG en de RAI Vereniging benadrukken het belang van een Europees bronbeleid. 'Daar moet het worden aangepakt', zegt Huyskens. 'Het heeft niet veel zin om het beste jongetje van de klas te willen zijn als ons buurlanden het laten verstoffen. Die CO2-uitstoot houdt zich natuurlijk niet aan landsgrenzen.'

Gerelateerde artikelen