Mobiliteit14 okt '16 07:59Aangepast op 14 okt '16 11:39

NS gooit dienstregeling drastisch om

Auteur: Karlijn Meinders

Voor bijna iedere treinreiziger verandert er onderweg wel iets door de nieuwe dienstregeling van de NS, die ingaat op 11 december. Volgens de NS zijn de meest ingrijpende wijzigingen sinds 2007 nodig om de komende jaren verdere groei mogelijk te maken.

Foto: HH/Peter Hilz
Foto: HH/Peter Hilz

Dagelijks gaan er 150 treinen meer rijden dan dit jaar. Er komen meer rechtstreekse verbindingen en wachttijden worden korter, beloven de spoorwegen. Maar de verbetering voor de ene reiziger brengt soms een verslechtering voor de ander met zich mee.

Zo gaat de intercity tussen Den Haag en Eindhoven bijvoorbeeld over de hogesnelheidslijn (hsl) rijden. Dat levert uiteindelijk tijdswinst op voor veel reizigers, maar wie regelmatig van en naar Dordrecht reist gaat er juist op achteruit. De stad ligt namelijk niet aan de hsl. En zo zijn er nog enkele voorbeelden.

Reizigersstromen

Lisa Neves van de NS, vertelt dat er 2,5 jaar is gewerkt aan de nieuwe dienstregeling. 'Daarvoor zijn alle in- en uitchecks van ov-chipkaarten verzameld om reizigersstromen in kaart te brengen. En er zijn nieuwe sporen aangelegd. Daardoor kon het niet eerder.'

Voor komend jaar verwacht de NS dat het aantal reizigers met 2 procent groeit. Dat komt neer op 20.000 extra treinreizen per dag. Neves: 'De nieuwe dienstregeling moet ervoor zorgen dat mensen korter op stations hoeven te wachten en dat het reizen sneller gaat.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen