
Directeur Richard Weurding spreekt van een schokkende ontwikkeling. 'Voor het eerst sinds twee jaar gaat de ontwikkeling weer de hele verkeerde kant op in Nederland. Dat zien we niet alleen aan deze autoclaims, maar ook aan cijfers die al eerder bekend zijn geworden over het aantal dodelijke verkeersslachtoffers: plus 9 procent. Dat baart enorme zorgen, het is de grootste stijging in Europa.'
Hotspots
Weurding ziet twee belangrijke oorzaken: toenemende afleiding door smartphone-gebruik, maar ook de verouderde infrastructuur. 'We denken dat het niet alleen nodig is om de hotspots voortvarend aan te pakken, maar door de enorm toegenomen diversiteit in het verkeer heb je heel veel verschillende soorten verkeersdeelnemers, met verschillende maximum-snelheden. Daar sluit onze oudere infrastructuur zeker in steden lang niet altijd meer goed op aan.'
Deltaplan
Anders dan veel mensen denken schuilt veel gevaar in 30 kilometer-zones. 'Juist op die zones is de infrastructuur in de steden lang niet altijd ingericht. Daar zie je heel veel overtredingen en heel veel aanrijdingen. En ook het bewust onzorgvuldig gedragen in het vekeer moeten we veel harder aanpakken, vind ik.' Het verbond van verzekeraars pleit voor een Deltaplan Verkeersveiligheid, ook om te voorkomen dat de verzekeringpremies omhoog moeten. 'Maar daar moeten de verzekeringsmaatschappijen zelf over besluiten.'