Mobiliteit3 nov '16 09:48Aangepast op 3 nov '16 15:56

Air France-KLM begint dochter voor verre bestemmingen

Auteurs: Sam de Voogt en Thijs Baas

Air-France-KLM tuigt een dochtermaatschappij op die voor lage prijzen naar verre bestemmingen gaat vliegen. Daarmee moet het de concurrentie aangaan met Aziatische maatschappijen als Turkish Airlines en Emirates.

Foto ANP
Foto ANP

Doel van de nieuwe maatschappij is het terugwinnen van marktaandeel op de Aziatische markt. De dochter moet gaan vliegen op routes richting het oosten die nu nog verliesgevend zijn of waarop Air France-KLM niet meer vliegt omdat het de concurrentie van goedkopere maatschappijen niet aankon.

Prijsvechters en steenrijke maatschappijen

Met de nieuwe prijsvechter, 'Boost', wil Air France-KLM de concurrentie met de airliners uit de Golfstaten aangaan, zegt verslaggever Harmen van der Veen vanuit het vliegtuig dat hem - overigens met vertraging - naar de Air France-KLM-persconferentie in Parijs moet brengen. 'De concurrentie in de luchtvaart is moordend: je hebt aan de onderkant prijsvechters en aan de bovenkant heb je zwaar gesubsidieerde, steenrijke maatschappijen als Qatar en Emirates en die hebben een enorme hap uit de taart genomen.'

In 2020 moet de dochter, die nog geen naam heeft, tien langeafstandsvliegtuigen in beheer hebben die worden gevlogen door piloten die nu al in dienst zijn, al zal dat wel zijn tegen versoberde voorwaarden. Air France-KLM is van plan nieuw cabinepersoneel te werven voor de nieuwe maatschappij.

100 miljoen passagiers

De aankondiging van de nieuwe maatschappij is onderdeel van de nieuwe strategie die de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie donderdag presenteert. De maatschappij wil in 2020 een omzet draaien van 28 miljard euro, twee miljard meer dan vorig jaar. Ook moeten er over vier jaar 100 miljoen passagiers worden vervoerd, 20 miljoen meer dan vorig jaar.

Tegenover de plannen voor een nieuwe dochter voor verre bestemmingen staat de beslissing de uitbreiding van Transavia voorlopig uit te stellen. De prijsvechter zal zich volgens de nieuwe plannen moeten focussen op groei op de Nederlandse en Franse thuismarkten.

Air France-KLM maakte verder bekend nog meer te zullen gaan bezuinigen de komende jaren. Aangekondigde reorganisaties worden 'geintensiveerd', en er zal verder worden gesneden in het personeelsbestand. Om hoeveel banen het gaat zei het bedrijf niet.

Gerelateerde artikelen