Mobiliteit4 nov '16 16:59Aangepast op 4 nov '16 19:40

De weg naar plastic asfalt ligt open

Auteur: Thijs Baas

Geprefabriceerd, een levensduur van zo'n vijftig jaar en relatief eenvoudig te leggen: de weg lijkt vrij voor de PlasticRoad-constructie, het kunststof-alternatief voor asfalt. Maar er moeten nog wel wat hordes worden genomen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Ja, natuurlijk zijn er nog kinderziektes, erkent Simon Jorritsma, die samen met Anne Koudstaal het product bedacht. Want duurzaamheid is leuk, maar qua rijcomfort moet het de vergelijking met 'regulier' asfalt natuurlijk wel kunnen doorstaan. De Nederlandse wegen zijn over de hele linie immers behoorlijk goed. Toch heeft het plastic nu al grote pluspunten, zegt Jorritsma. 'De weg blijft veel beter en het grote voordeel is dat het losse elementen zijn. Dus als er een beschadiging is, dan willen we er één element uit kunnen tillen en vervangen door een nieuw element. Zo makkelijk moet dat gaan.'

Zeer open asfalt beton

Toch heeft het moderne asfalt kenmerken - denk aan het zeer open asfalt beton (zoab), dat geluid absorbeert en water makkelijk afvoert - die met plastic nog knap lastig na te bootsen zijn. Dus eerst maar even in de luwte van het fietspad verder zoeken naar optimalisatie van het materiaal. Zoals, om de eigenschappen van zoab te benaderen, gaatjes boren in de PlasticRoad. Koudstaal: 'Dat is een optie, maar op dit moment zijn we nog niet zo ver. We maken nu een dichte laag, maar we zijn wel die kant op aan het denken en ontwikkelen.'

Water afvoeren

Het gebruik van plastic maakt een reeks nieuwe innovaties mogelijk. Denk aan energieopwekking, ultrastille wegen, verwarmde wegen en modulair bouwen. Bovendien is het 'plastic asfalt' hol van binnen, zegt Jorritsma. 'Dat heeft vele voordelen: het is licht van gewicht, die holle ruimte hebben we in eerste instantie ontworpen voor de waterberging en die kan die regen tijdelijk bergen. Daarnaast kan de holle ruimte gebruikt worden voor het wegwerken van kabels en leidingen en sensoren in de weg.'

De interesse is er in ieder geval. Verschillende gemeenten vechten zelfs om de eerste pilot. Maar eerst nog de nodige fysieke tests, zegt Koudstaal. 'Wat gebeurt er als een vuilniswagen even lekker een bochtje maakt? We moeten niet hebben dat alles losschiet. En: kunnen we het brandwerend maken, en stroef genoeg door het hele jaar heen?'

Gerelateerde artikelen