
Het besluit heeft ook gevolgen voor andere routes naar het Midden-Oosten. Zo wordt Bahrein voortaan aangevlogen met een tussenstop in Koeweit. Nu wordt die bestemming nog gecombineerd met Doha. De Saudische stad Dammam wordt voortaan gekoppeld aan Muscat in Oman, in plaats van Koeweit. Aan het vluchtschema van en naar Dubai verandert niets.
KLM lijdt net als zusterbedrijf Air France en andere Europese luchtvaartmaatschappijen zwaar onder de toenemende concurrentie uit het Midden-Oosten. Luchtvaartmaatschappijen uit die regio worden vaak beschuldigd van oneerlijke concurrentie, omdat ze grotendeels gefinancierd zijn met overheidsgeld en in eigen land voordelen genieten die binnen de Europese Unie als illegale staatssteun zouden gelden.
Qatar Airways wil zijn aanbod op de route Schiphol-Doha graag uitbreiden naar twee dagelijkse vluchten. Het bedrijf wacht nog op toestemming daarvoor van de Nederlandse overheid. In zowel Den Haag als Brussel leven echter twijfels of het wel zo verstandig is de Golfmaatschappijen nog meer groeiruimte te bieden.