
'Het was een soort openhartoperatie, maar nu is het klaar', zeggen de Nederlandse Spoorwegen over de verbouwing van een van de belangrijkste spoorknooppunnten van ons land. Het duurde in totaal zes jaar en heeft 411 miljoen euro gekost om de stationsomgeving van Utrecht een metamorfose te geven.
'Terwijl er werd gesloopt, gebroken en gebouwd zijn treinen en bussen gewoon blijven rijden. Het is een klein wondertje dat dat allemaal is gelukt', zegt een woordvoerder van de NS. Door de verbouwing is het vloeroppervlak van de stationshal uitgebreid van 8000 vierkante meter naar 25.000 vierkante meter. ProRail bracht het aantal wissels rondom het station terug van 186 naar 60, zodat de treinen soepeler en efficienter het station binnen kunnen rijden. Ook zijn alle perrons verbreed en kwamen er acht nieuwe perronkappen, waarvan er drie zijn voorzien van zonnecellen.
Op 7 december vindt de officiële opening van de nieuwe stationshal plaats. De feestelijkheden gaan woensdag al van start met een bezoek van de koninginnen Máxima en Mathilde (België), die met het koninklijke rijtuig naar het station zullen reizen. De komende weken kan op peroon 4 onder meer een expositie worden bezocht en in de stationshal komt een pop-upbioscoop.