Duitse tol heeft nog lange weg te gaan
Voor twee euro vijftig een vignetje kopen om tien dagen onbeperkt over de Duitse snelwegen te cruisen: dat is de kern van het compromis dat de Europese Commissie en de Duitse regering hebben bereikt over de voorwaarden van tolheffing op de Duitse snelwegen.
De Europese Commissie ging vanavond akkoord met een aantal maatregelen die de Duitse regering treft om discriminatie tussen Duitse en buitenlandse weggebruikers uit te sluiten. Duitsland mag daarom tol gaan heffen voor personenauto’s op de Autobahn. Nederland en Oostenrijk nemen hier geen genoegen mee en zullen gezamenlijk naar de Europese rechter stappen, zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in Brussel.
Oostenrijk
Maar daarmee lijkt de kous nog niet af, zegt correspondent Derk Marseille. Want met de gunstiger voorwaarden voor automobilisten van buiten het land is het logisch dat de Duitsers zelf er niet bepaald op vooruit zullen gaan. 'Het voert allemaal terug op een verkiezingsbelofte van de Beierse CSU. Die rijden allemaal dagelijks naar Oostenrijk toe en daar betaal je ook tol. Zo kwam het in het coalitieakkoord terecht, maar daar werd in opgenomen dat Duitsers zelf niet meer moesten gaan betalen voor het gebruik van hun autowegen.'
En nu de tol afhankelijk wordt gemaakt van de uitstoot van de auto, doemt een nieuw twistpunt op. 'Dat wordt nog wel een heikel punt. Dit is een tussenstapje met goedkeuring van de Europese Commissie, maar het is nog lang niet gezegd dat het uiteindelijk echt helemaal doorgaat. Als de CSU in de coalitie komt, is het redelijk zeker dat het doorgaat. Zij hebben kennelijk een juridische constructie uitgedokterd waar iedereen het blijkbaar toch over eens is, tot aan de Europese Commissie.'
Duitsers gecompenseerd
Uiteindelijk zal pas bij de verkiezingen volgend jaar september duidelijk worden of het er echt van komt. Intussen roeren met name burgemeesters uit de grensstreek zich nadrukkelijk, onder wie Michael Sijbom, burgemeester in het Twentse Losser. Hij wijst erop dat het voor mensen in zijn regio niet aan de orde is om tien dagen aaneengesloten in Duitsland te bivakkeren. 'Wat steekt is dat de Duitser die aan de andere kant van de grens woont gewoon gecompenseerd wordt.'
Het is in de grensregio nou eenmaal gebruikelijk om met enige regelmaat de grens over te moeten, zegt Sijbom. Ook in het alternatief - het gebruik van secundaire wegen - ziet hij weinig heil. 'Als veel meer mensen de secundaire wegen gebruiken, krijgen we extra sluipverkeer en dat vind ik een gevaarlijk probleem. Het heeft alleen maar nadelen, die je misschien iets verder van de grens niet merkt. Als je een paar keer per jaar naar Duitsland rijdt zul je iets minder betalen, maar als je regelmatig de grens over gaat, blijf je gewoon het volle pond betalen.'
Naar het Europees Hof
Van het kabinet verwacht Sijbom een kritische houding en eventueel een gang naar het Europees Hof. Daarin is hij dus nu tegemoetgekomen door minister Schultz van Haegen. 'Het is in ieder geval tegen de Europese geest, daar ben ik van overtuigd. Dit kan gewoon niet; hier zijn wij het slachtoffer van en het is tegen elke vorm van Europese gedachte. Het gaat inmiddels al om 129 gemeenten in de grensregio en dat worden er steeds meer. Bij al dit soort plannen zijn de grensregio's het kind van de rekening.'