Mobiliteit1 dec '16 18:05Aangepast op 2 dec '16 10:39

Rij-instructeurs politie 'dicht tegen te hoge werkdruk aan'

Auteur: Thijs Baas

Duizenden agenten kunnen hun verplichte driejaarlijkse rijtraining niet doen door een gebrek aan instructeurs. Dit jaar volgde slechts een kwart van de agenten de training en dat kan betekenen dat agenten minder snel ter plaatse kunnen zijn, omdat ze bepaalde risico's tijdens het rijden wel móeten mijden.

Foto: Jan Postma
Foto: Jan Postma

Agenten moeten dagelijks door de stad rijden met 'toeters en bellen' - zwaailichten en sirenes - en dat vergt wel degelijk de nodige vaardigheden, zegt hoofdagent Patrick tegen verslaggever Jan Postma. 'In dringende situaties moet altijd nog een keuze worden gemaakt voor al dan niet met sirenes en zwaailichten rijden. Soms is een verkeersovertreding dan onvermijdelijk, omdat zonder optische en geluidssignalen wordt gereden. En dat moet getraind worden, meent de hoofdagent.

Dennis Hagendoorn is rij-instructeur bij de afdeling OBT- Rijvaardigheid en rijveiligheid. Zijn mailbox staat altijd vol met aanvragen en over het aanbod hoeft hij zich dan ook geen enkele zorgen te maken. 'Dat is één ding dat zeker is. En nou zijn wij in onze groep nog met zeven docenten, maar als we álles zouden moeten doen wat van ons gevraagd wordt, hebben we zeker nog zeven man nodig; een 100 procent verdubbeling. Dán kunnen we pas voldoen aan de vraag van één keer rijtraining per drie jaar.'

Te hoge werkdruk

De instructeurs draaien dan ook overuren en zitten langzaam maar zeker dicht tegen een te hoge werkdruk aan, erkent Hagendoorn. Tot nu toe leidde de onderbezetting overigens nog niet tot gevaarlijke situaties, benadrukt hij. 'Dat komt door het bewustzijn van de chauffeurs zelf. Iedere politieagent wil gewoon 's avonds weer veilig naar huis en houdt dus heus wel rekening met het feit dat het geen consequenties heeft.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen