Mobiliteit12 dec '16 07:11Aangepast op 12 dec '16 12:08

Nieuwe NS-dienstregeling: the proof of the pudding

Auteur: Thijs Baas

De nieuwe dienstregeling van de NS bevat de meeste wijzigingen in tien jaar tijd. Meer treinen op de ene route, minder op de andere en natuurlijk zijn heel veel vertrektijden veranderd. Deze maandagochtendspits is de eerste serieuze test.

Foto: ANP
Foto: ANP

De aanpassingen hebben gevolgen voor liefst 98 procent van de treinreizigers, zegt Martijn de Rijk vanaf Amsterdam CS. Hij stapt de trein in op om te zien hoe het verloopt. 'Het is hier uiteraard nog heel erg rustig, maar reken maar dat het voor de NS vandaag een hele spannende dag wordt, want dit is uiteindelijk de proof of the pudding. En die zit in de eating, zoals we weten. Het zijn eigenlijk verschrikkelijk veel kleine veranderingen, ik denk dat het beter is om het zo te zien.'

Reisadviezen

Op NS.nl en de NS Reisplanner werden gisteren tot ongeveer 16.00 uur 4,1 miljoen reisadviezen opgevraagd. Het is de dag dat de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is ingegaan. Volgens de NS is het aantal een record voor de zondag. Op een normale zondag worden over de hele dag 3,8 miljoen reisadviezen gevraagd. NS kreeg in de loop van de zondag steeds meer vragen van mensen die vandaag de trein in moeten.

Zondagmorgen om 4.46 uur reed de eerste trein in de nieuwe dienstregeling. NS sprak zondagavond van een 'tot nu toe een hele gewone zondag'. De theorie van de NS is dat zo'n 70.000 mensen eerder op hun bestemming aankomen dan voorheen. En maar 16.000 mensen doen er wat langer over, bijvoorbeeld omdat die snelle intercity hun station overslaat. Honderdvijftig extra treinen moeten er uiteindelijk gaan rijden.'

Gerelateerde artikelen