HSL-treinen blijven onbetrouwbaarder
Slecht nieuws voor wie vaak met de trein over de hogesnelheidslijn reist. De treinen op die lijn zullen altijd onbetrouwbaarder blijven dan reguliere NS intercity's.
Ook al valt de Intercity Direct minder vaak uit dan aan het begin van dit jaar, de uitval zal nooit lager dan 5 tot 7 procent komen. Dat zegt staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA). Volgens haar heeft dat met de ‘constructie van de lijn’ te maken. ‘De wijze waarop de lijn is aangelegd vormt letterlijk soms een hobbel voor de machinisten’.
De aanleg van de hogesnelheidslijn kostte vele miljarden euro’s en de Fyra die voor het flitsvervoer moest zorgen bleek een grote flop. Op dit moment rijdt de Intercity Direct als semi-snelle trein over de lijn. De enige trein die de 300 kilometer per uur op de HSL halt, is de Thalys. Sharon Dijksma: ‘Het is wel dossier waarbij de beker maar niet leeg lijkt te komen. Maar we moeten er wel iets aan doen.’
Onderzoek
De staatssecretaris heeft onafhankelijk onderzoek laten doen naar de oorzaak van de hoge uitval van treinen. De onderzoekers concluderen onder andere dat ‘een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity’ op het reguliere spoor ‘niet realistisch’ is. Voor Dijksma is dat niet goed genoeg, ze trekt zestig miljoen euro uit om de betrouwbaarheid op de lijn te vergroten.
Kerstboom
Om de situatie voor reizigers te verbeteren is het volgens de staatssecretaris broodnodig dat NS, ProRail en haar ministerie ‘beter met elkaar gaan samenwerken’ het komende jaar. ‘Ik weet niet of iedereen onder de kerstboom een paar wensen heeft, maar dat zou wel mijn wens zijn voor het spoor.’