Duimpje omhoog voor mobiliteitsplan
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ziet wel wat in de speerpunten waar zeven vervoerspartijen gezamenlijk op gaan inzetten. Zij zien onder andere graag dat er een minister voor Mobiliteit wordt aangesteld.
'Vooral het feit dat auto's en vrachtwagens steeds meer kunnen rijden zonder dat de bestuurder direct aan het stuur zit, ze dichter op elkaar kunnen rijden en veiliger kunnen rijden zal heel veel effecten hebben zowel voor het rijden als de inrichting van de openbare ruimte', zegt Schultz. Volgens de minister heeft het ook effect op de systemen die op elkaar moeten gaan aansluiten. 'Daar zal zeker een nóg meer integrale aanpak dan nu voor gewenst zijn.'
Infrastructuur en milieu horen bij elkaar
Wat de minister betreft zijn infrastructuur en milieu onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zij ziet graag dat dit zo blijft. 'Ik ben altijd een groot voorstander voor het feit dat we een Ministerie van Infrastructuur én Milieu hebben gecreëerd. Voor mobiliteit geldt ook dat het effect heeft, dus ik vind die combinatie heel mooi.'
Stijgende uitgaven voor infrastructuur
'Tijdens de laatste twee kabinetten Rutte is er ongeveer een miljard per jaar meer uitgegeven dan in de jaren daarvoor', licht Schultz toe. Dat er steeds meer wordt uitgegeven aan infrastructuur is volgens de minister logisch. 'We zijn een drukbevolkt land, er zit weer groei in het aantal mensen, er zit ook groei in het aantal auto's dat men bezit. In het stedelijke gebied wordt het drukker dus het wordt ook complexer om het openbaar vervoer vorm te geven. Dat vergt gewoon dat je goed investeert.'
Gezamenlijk blok
Organisaties als de NS, de ANWB en Transport en Logistiek Nederland vormen samen een blok richting de komende Tweede Kamerverkiezingen samen met de RAI-vereniging, gemeentelijke vervoersbedrijven, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en het Koninklijk Nederlands Vervoer.