BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Spoorwegovergangen veiliger dan ooit

  • Bastiaan Kleinjan
donderdag 5 januari 2017, 6:00 Update: donderdag 5 januari 2017, 7:57
Martijn de Rijk met Jaap Eikelboom van ProRail 'Het zijn nog steeds vier doden te veel'

Nog nooit vielen er zo weinig doden op spoorwegovergangen als in 2016. Ook het aantal ongelukken was nog nooit zo laag als in het afgelopen jaar. Dat blijkt uit cijfers van ProRail, opgevraagd door BNR.

Foto: ANP.
Foto: ANP.

In totaal gebeurden er in het afgelopen jaar 26 ongelukken, waarbij vier doden en 28 gewonden vielen. Van die ongelukken staat het ongeluk bij het Groningse Winsum nog vers in het geheugen, daar vielen 18 gewonden toen een trein op een tankauto botste. Bij een ongeluk tussen een trein en een hoogwerker in februari 2016 bij Dalfsen viel 1 dode en raakten 6 mensen gewond. De meeste ongelukken gebeurden echter op bewaakte overgangen. Bij die ongelukken waren vaak auto’s betrokken.

'Het zijn vergeleken met dertig jaar geleden hele mooie cijfers', zegt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland. 'Maar het zijn nog steeds vier doden te veel. Daar moet verder aan gewerkt worden.'

Nog nooit zo laag

In de jaren tussen 1975 en 1980 vielen er jaarlijks tussen de 40 en 70 doden door ongelukken bij spoorwegovergangen, fors meer dan de 4 dodelijke slachtoffers in 2016. 'Het is nog nooit zo laag geweest. Dat is wel iets positiefs. Tevreden zijn we nog niet, maar het is wel positief dat het er zo weinig zijn', reageert Jaap Eikelboom van ProRail. Volgens Eikelboom zijn mensen zich bewuster geworden van de gevaren bij spoorwegovergangen dankzij voorlichting, maar zijn ook veel overwegen verdwenen of beter beveiligd.

Meer bewustzijn creëren

De meeste ongelukken gebeuren gewoon op bewaakte overgangen, waar mensen op het laatste moment nog langs de slagbomen glippen. 'Daar moet nog verder campagne op gevoerd worden. We moeten ervoor zorgen dat mensen nog beter tussen de oren krijgen dat dat niet kan en het levensgevaarlijk is. Dat moet niet alleen op de volwassenen worden gericht, maar ook op de kinderen en het voortgezet onderwijs.'

Onbewaakte overgangen moeten weg

8 van de 26 botsingen vonden vorig jaar plaats op haven- en industrieterreinen, waar vaak goederentreinen komen. ‘Die gebeuren gelukkig op lage snelheid, waardoor er eigenlijk alleen maar blikschade is. Maar het blijft natuurlijk een ongeval en die willen we niet’, zegt Eikelboom. ProRail wil zo snel mogelijk af van onbewaakte overgangen op openbare wegen. ‘Dat zijn er nu nog ongeveer 100. Van dat soort overwegen moeten we af’, aldus Eikelboom.

InfrastructuurMobiliteitProRailSpoorwegenVeiligheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Nederlands bedrijf maakt stadsautootje met zonnedak

Auto wint weer van fiets

Renault verkoopt Russische activiteiten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Het Faillissement | Reinout Vriesendorp

Oekraïne-update maandag, dag 82

Megalomane mannen en social media

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

Opinie | Stille staatsgreep

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden