'Amsterdam moet een kabelbaan over het IJ krijgen'
Wat is de oplossing om Amsterdam-Noord beter bereikbaar te maken? Een brug of een tunnel? Nee, volgens Bas Dekker en Wim Wessels is een kabelbaan boven het IJ de beste aanvulling. Of deze droom werkelijkheid gaat worden is nog maar de vraag.
Volgens Dekker kwam hij op het idee door zijn verblijf in Zwitserland en zijn reizen in Azië en Zuid-Amerika, waar hij zag dat kabelbanen als openbaar vervoer gebruikt werden. 'De noordwesthoek en de noordoosthoek van de stad zijn de plekken waar gebiedsontwikkeling moet plaatsvinden', zegt Dekker. 'Maar de gemeente onderzoekt hier geen verbindingsmogelijkheden. De bereikbaarheid is aan deze flanken het slechtst.'
'Noord is booming'
'Amsterdam-Noord is nu al booming en deze ontwikkeling zal zich voortzetten aan beide flanken,' zegt Wessels. 'Door de oplopende problemen bij de wijk Overhoeks in het midden, voorzien we deze in de toekomst ook aan de oost- en westkant.'
'Een kabelbaan is continu in bedrijf, terwijl je op een pont moet wachten om naar de overkant te gaan', zegt Wessels. 'Maar we zien de kabelbaan niet als een alternatief voor de ponten.' Volgens hem zijn er genoeg plekken langs het IJ die men met elkaar zou moeten verbinden, maar waar een brug bouwen niet rendabel of mogelijk is: kabelbanen bieden een snelle en flexibele aanvullende oplossing.'
'Een kabelbaan bouwen kan echt,' meent Dekker. 'Via een crowdfunding-campagne hebben we ongeveer 200 donateurs, waaronder drie stadsdelen, kunnen bereiken. Hiermee hebben we een onderzoek van advies- en ingenieursonderneming Arcadis kunnen financieren.'
Het onderzoek gaf volgens Dekker aan dat een kabelbaan een reële mogelijkheid is, met vervoerswaarde, dezelfde tarieven als in de metro, en bruikbaar met een OV-Chipkaart.
Sprongetje over het IJ
'Een extra voordeel is dat je fiets mee kan in de kabelbaan', zegt Wessels. 'Daarnaast kan een kabelbaan verder landinwaarts gaan en zo direct aansluiten op het overige openbaar vervoer.' Wessels meent dat de kabelbaan zich hiermee van de pont onderscheidt: 'Het is niet alleen het sprongetje van oever naar oever: het is het verbinden van het OV-netwerk in Amsterdam-Noord met dat aan de zuidkant van het IJ.'
De kosten die Arcadis heeft berekent zijn volgens Dekker 50 miljoen euro voor de route van NDSM naar Houthavens, en 100 miljoen voor een verlenging naar metrostation Isolatorweg. 'Dit klinkt als veel geld, maar het systeem is al na 15 jaar rendabel', zegt Dekker. Dat is volgens Wessels vrij opmerkelijk voor openbaar vervoer.
'Er zijn grote ondernemingen die interesse hebben om deel te nemen aan het consortium, waaronder Haven Amsterdam en Arcadis’, zegt Dekker. ‘We zijn nu bezig om twee tot drie ton bij elkaar te krijgen voor vervolgonderzoek'
'Nu het eerste onderzoek met een positieve uitkomst is teruggekomen zitten we in de volgende stap', zegt Wessels. 'Als we de medewerking van de gemeente krijgen kunnen we een plan voor ze ontwikkelen. Daarna zijn de juiste vergunningen nodig. Maar de droom dat die kabelbaan er komt is voor ons bloedserieus.'