BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Amsterdam moet een kabelbaan over het IJ krijgen'

  • Benjamin Harmsen
woensdag 18 januari 2017, 15:15 Update: woensdag 18 januari 2017, 15:30
Een kabelbaan over het IJ, met Bas Dekkers en Wim Wessels

Wat is de oplossing om Amsterdam-Noord beter bereikbaar te maken? Een brug of een tunnel? Nee, volgens Bas Dekker en Wim Wessels is een kabelbaan boven het IJ de beste aanvulling. Of deze droom werkelijkheid gaat worden is nog maar de vraag.

Een Kabelbaan als openbaar vervoer in Medellin, Colombia. Foto: ANP
Een Kabelbaan als openbaar vervoer in Medellin, Colombia. Foto: ANP

Volgens Dekker kwam hij op het idee door zijn verblijf in Zwitserland en zijn reizen in Azië en Zuid-Amerika, waar hij zag dat kabelbanen als openbaar vervoer gebruikt werden. 'De noordwesthoek en de noordoosthoek van de stad zijn de plekken waar gebiedsontwikkeling moet plaatsvinden', zegt Dekker. 'Maar de gemeente onderzoekt hier geen verbindingsmogelijkheden. De bereikbaarheid is aan deze flanken het slechtst.'

'Noord is booming'

'Amsterdam-Noord is nu al booming en deze ontwikkeling zal zich voortzetten aan beide flanken,' zegt Wessels. 'Door de oplopende problemen bij de wijk Overhoeks in het midden, voorzien we deze in de toekomst ook aan de oost- en westkant.'

'Een kabelbaan is continu in bedrijf, terwijl je op een pont moet wachten om naar de overkant te gaan', zegt Wessels. 'Maar we zien de kabelbaan niet als een alternatief voor de ponten.' Volgens hem zijn er genoeg plekken langs het IJ die men met elkaar zou moeten verbinden, maar waar een brug bouwen niet rendabel of mogelijk is: kabelbanen bieden een snelle en flexibele aanvullende oplossing.'

'Een kabelbaan bouwen kan echt,' meent Dekker. 'Via een crowdfunding-campagne hebben we ongeveer 200 donateurs, waaronder drie stadsdelen, kunnen bereiken. Hiermee hebben we een onderzoek van advies- en ingenieursonderneming Arcadis kunnen financieren.'

Het onderzoek gaf volgens Dekker aan dat een kabelbaan een reële mogelijkheid is, met vervoerswaarde, dezelfde tarieven als in de metro, en bruikbaar met een OV-Chipkaart.

Sprongetje over het IJ

'Een extra voordeel is dat je fiets mee kan in de kabelbaan', zegt Wessels. 'Daarnaast kan een kabelbaan verder landinwaarts gaan en zo direct aansluiten op het overige openbaar vervoer.' Wessels meent dat de kabelbaan zich hiermee van de pont onderscheidt: 'Het is niet alleen het sprongetje van oever naar oever: het is het verbinden van het OV-netwerk in Amsterdam-Noord met dat aan de zuidkant van het IJ.'

De kosten die Arcadis heeft berekent zijn volgens Dekker 50 miljoen euro voor de route van NDSM naar Houthavens, en 100 miljoen voor een verlenging naar metrostation Isolatorweg. 'Dit klinkt als veel geld, maar het systeem is al na 15 jaar rendabel', zegt Dekker. Dat is volgens Wessels vrij opmerkelijk voor openbaar vervoer.

'Er zijn grote ondernemingen die interesse hebben om deel te nemen aan het consortium, waaronder Haven Amsterdam en Arcadis’, zegt Dekker. ‘We zijn nu bezig om twee tot drie ton bij elkaar te krijgen voor vervolgonderzoek'

'Nu het eerste onderzoek met een positieve uitkomst is teruggekomen zitten we in de volgende stap', zegt Wessels. 'Als we de medewerking van de gemeente krijgen kunnen we een plan voor ze ontwikkelen. Daarna zijn de juiste vergunningen nodig. Maar de droom dat die kabelbaan er komt is voor ons bloedserieus.'

AmsterdamMobiliteitOpenbaar vervoerVerkeer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Veel meer investeringen in mobiliteit nodig'

S4E170: Als je te vroeg tankt, tank je altijd te vaak

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

#87: Fidesz vertrekt, maar is niet foetsie

Schaal van Hebben | Samsung Galaxy S21 Ultra

De Ochtendspits | 5 maart

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play