Mobiliteit9 feb '17 20:32Aangepast op 10 feb '17 09:05

'Duitse tol wordt verliesgevend'

Auteur: Bastiaan Kleinjan

De geplande tolheffing op autosnelwegen in Duitsland gaat de regering meer geld kosten dan het zal opleveren. Daarvoor vreest de Duitse verkeersbond ADAC na eigen onderzoek.

Foto: ANP.
Foto: ANP.

Duitse automobilisten worden namelijk gecompenseerd voor de tol. De winst zou dus moeten komen door buitenlandse weggebruikers die zich op het Duitse asfalt bevinden. Maar wanneer van de totale verwachte inkomsten de compensaties voor Duitse automobilisten worden afgetrokken, blijft er nog 139 miljoen euro over.

Het Duitse ministerie van Verkeer schat dat de kosten van de tolheffing jaarlijks 211 miljoen euro bedragen. Dat is 72 miljoen euro meer dan het volgens ADAC zal opleveren.

Derk Marseille, correspondent in Duitsland: 'Volgens de ADAC kloppen de inschattingen van het ministerie in Berlijn niet: er komen veel meer zuinige auto's op weg. Via de milieubelasting moet er geld terug, dus dat betekent minder inkomsten. En er zou een verkeerde inschatting gemaakt worden van het aantal buitenlanders dat naar Duitsland komt. Het zouden er veel meer zijn, die geen relatief duur weekendvignet zouden kopen, maar een jaarvignet. En ook dat betekent: minder inkomsten.'

Verkiezingen

Wim van de Camp, Euro-parlementariër voor het CDA: 'Berekeningen door de Europese Commissie en onszelf laten hetzelfde zien. We blijven ons verzetten tegen het plan met de zeven buurlanden van Duitsland. Ik ben blij dat we in oktober Duitse verkiezingen krijgen, dan zal dit plan hopelijk sneuvelen.'

Het Duitse ministerie heeft ook al gereageerd, volgens hun gaat het hier om een lobby van de ADAC. De verkeersbond zou zichzelf vanwege de naderende verkiezingen willen profileren. Het zou gaan om een gefabriceerd onderzoek van de ADAC, maar dat is ook precies wat de ADAC over het onderzoek van het Duitse ministerie zegt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen