Mobiliteit8 mrt '17 07:34Aangepast op 8 mrt '17 09:18

Komt negentiende-eeuwse treinverbinding eindelijk van de grond?

Auteur: Thijs Baas

Een spoorlijn tussen Utrecht en Breda, die gaat er komen als de ChristenUnie gaat regeren. Nu moet je nog via Den Bosch en daar ergert Kamerlid Eppo Bruins zich al jaren aan. Nu het kabinet besloten heeft om de versleten bruggen op de A27 te vervangen, is het moment daar om er meteen een spoor over heen te leggen.

Foto: ANP
Foto: ANP

In de negentiende eeuw was het nog het kruiende ijs dat aanleiding was voor plannen voor een spoorbrug, vernam politiek verslaggever Laurens Boven vanaf de Merwedebrug bij Gorinchem, in gesprek met ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins. 'Telkens zegt de regering: het is te duur, we gaan dat spoor niet aanleggen. Maar nu die drie bruggen vervangen gaan worden, heb je de kans om meteen een wat bredere brug aan te leggen.'

Bredere bruggen

De reden dat het spoor zo duur is, is immers dat je drie rivieren over moet, zegt Bruins uit. 'Maar als je er nu al rekening mee houdt dat je ooit in de toekomst besluit om de spoorlijn Utrecht-Breda aan te leggen, dan moet je nu al zorgen dat die bruggen breder worden aangelegd en het spoor ernaast kan worden gelegd zodra je dat besluit neemt.' En daarmee staat de spoorlijn waar al 150 jaar over gesproken wordt, dus gewoon weer op de agenda. En het loont, zegt Bruins: op dit moment is de reistijd 75 minuten, dat wordt een half uur.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen