NS en ProRail krijgen van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) boetes van in totaal 2,3 miljoen euro omdat de prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) vorig jaar opnieuw onder de maat bleven. 'Je ziet dat de vervoerscapaciteit voor reizigers in de spits tekort schiet en je ziet dat de treinen te vaak uitvallen', zegt Dijksma. De NS krijgt een boete van 1,25 miljoen omdat afspraken over het aantal zitplaatsen niet zijn nagekomen en de reizigers te veel last van vertragingen hadden. In de tweede helft van 2016 is het aantal vertragingen wel afgenomen. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden.
'Zonde'
NS-topman Roger van Boxtel reageert onaangenaam verrast. 'Het valt rauw op mijn dak. Wij waren nog in gesprek met het ministerie.' Hij zegt dat hij allang door had dat het beter moet. 'We zijn met een enorm verbeterprogramma begonnen, samen met het ministerie, samen met ProRail.' Iedereen doet zijn best om het treinverkeer over de HSL zo goed mogelijk te laten verlopen, zegt hij. 'Die lijn is designed for disaster, zeg ik weleens. Die lijn is gewoon niet goed. En daar bovenop proberen we het iedere dag beter te doen. En dan krijg je toch een jaar later een boete. Ik vind het gewoon een beetje zonde.'
Van Boxtel zegt zich te beraden op het aanvechten van de boete. 'Ik moet ook nog eens echt naar de letter van de concessievoorwaarden kijken en zeggen: is die boete überhaupt op zijn plaats op dit moment?', zegt hij. 'Maar ik vind het zo zonde van de energie.'
Dijksma: 'niet goed genoeg'
'We hebben natuurlijk eerder kenbaar gemaakt dat dit eraan zat te komen. Ik begrijp heel goed dat de NS boos is, maar tegelijkertijd moet ik vaststellen dat dit wel gewoon volgens de concessie gaat', zegt staatssecretaris Dijksma in een reactie. 'De NS heeft wel zelf ingetekend om die lijn te gaan rijden.'
Ze erkent dat er hard wordt gewerkt en dat het de laatste maanden al beter ging. 'Maar tegelijkertijd ging het vorig jaar niet goed genoeg. Dat was ook aanleiding voor de boete. En ik hoop echt van harte dat we deze lijn tot een succes kunnen maken.' Eventuele juridische stappen wacht Dijksma 'rustig en in vertrouwen' af.