BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Ook reiziger moet helpen spoorinfarct te voorkomen'

  • Thijs Baas
maandag 1 mei 2017, 8:27 Update: maandag 1 mei 2017, 10:44
'Nederland is behangen met vergunningen, dus je bent zo tien jaar verder' 'Dan gaat de concurrentiepositie van het spoor verslechteren'

Ook de reiziger moet helpen voorkomen dat het treinverkeer binnenkort muurvast loopt. Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel op BNR. Daarnaast moeten er miljarden extra worden geïnvesteerd om de verkeersinfarcten op de weg én op het spoor te lijf te gaan. De NS zelf wil er jaarlijks 1 miljard euro bij om dichtslibben van het spoor te voorkomen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Met een recente investering in nieuw materieel is vooral behoefte aan extra opstelcapaciteit, zegt Van Boxtel. Per jaar heeft de Mobiliteitsalliantie alleen al een miljard per jaar nodig, aangezien het investeringspotje van het Rijk voor de komende jaren in feite leeg is, behalve voor klein onderhoud. 'En van klein onderhoud wordt het spoor niet echt veel beter. Dus ik heb gepleit voor meer lightrailtrajecten, zeker in de Randstad.' 

Overheden

Een recente capaciteitsstudie die minister Melanie Schultz onlangs naar buiten bracht laat zien dat het spoor binnen een paar jaar helemaal vastloopt. 'We moeten stap voor stap naar voren en dan hebben we regionale en centrale overheden hard nodig om mee te investeren. Wij zouden zelf met een miljard erbij op het spoor een heel eind komen. Daar vallen verbeteringen onder aan de HSL-lijn en opstelcapaciteit en daarvoor kan bij wijze van spreken morgen de schop voor in de grond. Als je nú niets doet, dan voorspel ik dat het straks uit de hand loopt.'

Lees ook: Ondernemingsraad tegen nieuwe koers NS

Het spoor moet drastisch op de schop, bepleit ook ProRail-topman Pier Eringa in De Telegraaf. Als het aan hem ligt wordt het spoor zo snel mogelijk geschikt gemaakt voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden, met een hogere snelheid. Hij stelt daartoe onder meer voor om de spanning op bovenleidingen te verdubbelen, het aantal rails te verhogen en proeven te doen met waterstoftreinen en zelfrijdende locomotieven. Eringa zou al met het ministerie en de NS spreken om het wensenlijstje mogelijk te maken.

Een deel van die plannen is volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, goed en relatief goedkoop te verwezenlijken door met slimme, innovatieve maatregelen veel meer uit het bestaande spoor te halen. 'De spoorsector is niet bijster innovatief en ik vind het heel mooi dat die sector nu zelf met een ambitieus plan komt. Al die goedkope maatregelen zorgen waarschijnlijk voor veel meer capaciteit voor een lage prijs. Verstandig, omdat het spoor groeit.'

Spitseffect

Maar dat geld niet voor alle plannen, zegt Van Wee. Hij betwijfelt van een deel van de plannen of ze de maatschappij voldoende opleveren, afgezet tegen de vele miljarden euro's die ze kosten. 'Het spitseffect bij de trein is veel sterker dan op de weg. En dan moet je je toch afvragen of je de problemen in die relatief korte spits niet veel goedkoper op een andere manier kunt oplossen, bijvoorbeeld door de tarieven in de spits te verhogen en in de daluren te verlagen.'

Dossier Mobiliteit

Zeker op een deel van de trajecten kan het zogenaamde spoorboekloos rijden op korte termijn al zorgen voor meer treinen op het spoor, zegt Van Wee. En ook het beveiligingssysteem dat nodig is om treinen veilig achter elkaar te laten rijden kan relatief eenvoudig en snel worden ingevoerd. 'Nu zitten er lange volgtijden tussen treinen en die kunnen met een betere beveiliging dichter op elkaar rijden, waardoor meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden.'

Prijskaartje

En om uiteindelijk niet toch vast te zitten aan een miljarden verslindend Deltaplan voor het spoor kun je ook nog kijken naar het aanleggen van meer plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. 'Dan kun je ook veel meer capaciteit uit het bestaande spoor halen en ik kan me voorstellen dat het prijskaartje dat daaraan hangt veel lager is. Eigenlijk wil ik van de verschillende onderdelen zien wat ze kosten en wat ze aan capaciteit opleveren. En dan zou ik de goedkoopste het eerst overwegen.'

InfrastructuurMobiliteitNSPier EringaProRailSpoorwegen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Aantal verkeersdoden absurd en onnodig'

Lobbypanel over geopende terrassen en de afkeer van testevenementen

Vertraging woningbouw dreigt na uitspraak RvS

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Wat is Biden voor president?

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

#7 Europa als wereldmacht in de ruimte

BREEKT | 'Een testsamenleving is een slecht idee en moet je dus niet willen'

Martijn Snoep (ACM) over marktmacht en misleiding

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play