
Volgens Toet is Schultz onvoldoende doordrongen van het feit dat de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) die ze vandaag zelf met staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer stuurde al per direct ingaat. 'De afgelopen maanden hebben we gemerkt dat er heel veel meer wordt stilgestaan. De treinen zitten tjokvol en er moeten heel erg nodig sporen en treinen bijgekocht worden', zegt Toet. 'Dat moeten we wél gaan doen.'
Aanvullende maatregelen
Na 2030 zal zowel bij hoge als bij lage economische groei het personenvervoer en het vervoer van goederen in omvang toenemen, meldt het rapport. De huidige plannen voor nieuwe infrastructuur kunnen tot en met 2030 een deel van de groei van het personenvervoer en het vervoer van goederen opvangen, maar op de langere termijn zijn volgens de Markt- en Capaciteitsanalyse aanvullende maatregelen nodig.
Schultz heeft naar eigen zeggen wel degelijk oog voor de lange termijn én de noodzaak om snel te beginnen. 'Tot 2030 leggen we onder meer duizend kilometer snelweg aan. Voor een deel blijf je afhankelijk van het asfalt, maar belangrijk is om én, én, én te doen: investeren in weg, water en spoor, nieuwe technologieën inzetten om meer capaciteit te genereren en veiliger en schoner te kunnen rijden. Dat is waar dit onderzoek voor klaarlicht: het volgende kabinet kan weer een impuls doen, er geld in steken en een stap verder zetten.'
Slimme programma's
Soms moet je járen vooruit plannen, maar met sommige projecten kun je in feite onmiddellijk aan de slag, zegt Schultz. 'We hebben ook slimmere programma's waarbij verkeerslichten worden afgestemd en waar je met sensortechnologie het verkeer beter kunt laten doorstromen. En je weet niet wat er nog wordt uitgevonden; in Dubai experimenteren ze al met vliegende auto's. We moeten wel meedoen met nieuwe technologieën die we nog niet kennen, anders val je buiten de boot.'
Een nieuw kabinet moet jaarlijks minstens één miljard euro investeren in slimmere en nieuwe infrastructuur, bepleitten achttien andere bedrijfslevenorganisaties vanochtend. De brede coalitie zet de noodzakelijke investeringen uiteen in een brief aan informateur Edith Schippers nadat uit nieuwe cijfers van het ministerie van I&M blijkt dat de files in Nederland zelfs bij een gematigde economische groei fors groeien, waardoor goederenstromen verder vastlopen. Volgens de organisaties is er voor politieke partijen daarom werk aan de winkel om verdere economische schade te voorkomen.