Een trein die rijdt op waterstof
Het is één van de innovatieve ideetjes die Prorail Baas Pier Eringa en zijn NS-collega van Boxtel vandaag de wereld inslingerden. Maar hoe realistisch is zo'n trein, vroeg verslaggever Martijn de Rijk zich af. Laat precies dat nou net nog onderzocht zijn door ingenieursbureau Arcadis, in opdracht van de noordelijk provincies.
Waterstoftreinen, het bleef altijd een beetje op een hobbyniveau hangen. Toch hebben Robert Jan Roos en Wouter Wiersema van ingenieursbureau Arcadis vertrouwen dat het nu weleens anders kan lopen. 'Door windmolens en zonnepanelen. Je hebt technieken nodig om energie te bewaren voor een periode dat je het niet kan gebruiken. Waterstof zou de oplossing kunnen zijn.'
Duitsland
In Nederland rijden ze nog niet, maar Duitsland is al met de eerste testen bezig. 'Volgend jaar willen ze gaan testen met reizigers', vertelt Wiersema. 'Binnen vijf jaar hebben ze daar een hele trein in het noorden van het land rijden met waterstof.'
120 km
De beperking van de waterstoftrein zit hem vooral in de snelheid. 'Hoe harder, hoe meer energie, hoe groter de brandstofcel', legt Wiersema uit. 'Afhankelijk van hoe veel je in de tanks kwijt kan heb je beperkingen in het bereik.' Idealiter rijdt een waterstoftrein geen 140 kilometer per uur, maar eerder 100 of 120 kilometer. 'Voor een regionale trein is dat een prima snelheid.'
Stoptrein
Arcadis heeft berekend of een dergelijke trein zou kunnen rijden in de noordelijke provincies. Voor korte treinen die hoog frequent rijden zou waterstof uitkomst kunnen bieden. 'Maar voor een stoptrein bij NS, daar is te veel energie voor nodig. Dat is nu nog niet haalbaar.'
NS-baas Roger van Boxtel waarschuwt wel voor het explosieve karakter van waterstof. 'Het kan alleen als je zeker weet dat er geen gevarenrisico's aan zitten.' Maar Wiersema denkt dat de risico's met slim doorontwerpen ingeperkt kunnen worden. 'Daarnaast zijn er ontwikkelingen. In Eindhoven zijn we met de universiteit bezig met ontwikkelingen om waterstof uit mierenzuur te halen.'