Schiphol belooft wachtrijen weg te werken
Ze zijn eruit, de lange wachtrijen op Schiphol moeten vanaf nu verleden tijd zijn. De luchthaven heeft samen met KLM en staatssecretaris Dijksma afspraken gemaakt om te voorkomen dat de problemen van de meivakantie deze zomer weer terugkeren.
KLM en Schiphol hebben elkaar de laatste dagen in de media harde verwijten gemaakt over de problemen. Jos Nijhuis erkent in het Financieele Dagblad (FD) dat de te lange rijen zijn verantwoordelijkheid zijn. Er was te weinig mankracht bij de beveiligingspoorten, terwijl het aantal reizigers flink groeit.
Lees ook: 'De rijen waren te lang, ik begrijp dat die verantwoordelijkheid bij mij ligt'
Beloftes
Jos Nijhuis van Schiphol belooft in het gesprek met de staatssecretaris actie. 'We spreken met name over het echt drukke vakantieseizoen. We zorgen ervoor dat we de securitylanes in vertrekhal 1 honderd procent bezet hebben.' Hetzelfde geldt voor securitylanes in de tijdelijke vertrekhal. 'In vertrekhal 2 zetten we ook de filters open, tenzij we aantoonbaar kunnen zien dat het op die tijdstippen niet nodig is.'
Eigen verantwoordelijkheid
Nijhuis wijst in het gesprek ook naar de reizigers zelf: 'Zorg ervoor dat niet de hele huisraad wordt meegenomen in de handbagage', benadrukt hij met klem. 'Het feit dat mensten steeds meer in handbagage stoppen, leidt ertoe dat de doorstroom bij security trager loopt.' Zelf gaat hij ook naar oplossingen zoeken voor het handbagegeprobleem. 'We gaan kijken of we handbagage vooraf in het bagageruim opgeborgen kunnen krijgen.'