Ligt de toekomst van Schiphol in Lelystad en Eindhoven?
KLM en Schiphol praten vandaag verder over oplossingen voor de lange wachtrijen op de luchthaven. Maar kunnen de passagiers niet veel beter over verschillende regionale vliegvelden verspreid worden?
‘Dat is inderdaad een van de oplossingen’, zegt luchtvaart-econoom Phililip Boucher. ‘Maar het is een langetermijnoplossing. Op de korte termijn kunnen de regionale luchthavens niet veel doen.’
De Schiphol-directie heeft al beloofd alles op alles te zetten om de vakantiedrukte deze zomer in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door alle securitypoortjes open te zetten. ‘Het is een kwestie van een rekensom voor Schiphol of ze met het personeel en de beveiligingspoortjes die ze open zetten de drukte aankunnen.’
Lees ook: Schiphol belooft wachtrijen weg te werken
Lange termijn
Uitwijken naar regionale luchthavens is voor de toekomst zeker een optie. De luchthaven in Lelystad, die in 2019 opengaat, zou binnen vijf jaar 10.000 vluchten van Schiphol over kunnen nemen. Eindhoven Airport kan ook groeien van 33.000 vluchten naar 43.000, wat nog een verlichting van 10.000 vluchten voor Schiphol kan betekenen. Boucher: 'Het aantal vluchten van Schiphol zou van 490.000 naar 470.000 dalen; dan zit er weer wat ruimte in.’ Rotterdam The Hague airport lijkt geen optie. ‘Rotterdam zit min of meer op slot omdat ze zo dicht bij de stad zitten.’
Deze regionale luchthavens vallen allemaal onder de Schiphol Group, die er grootaandeelhouder van is. Luchtvaartmaatschappijen mogen zelf kiezen of ze vanaf andere luchthavens willen vliegen, Schiphol kan de maatschappijen hier niet toe dwingen. Ze kunnen het financieel wel aantrekkelijk maken. ‘Lelystad heeft een fors lager tarief voor landingsrechten bijvoorbeeld, misschien wel de helft van Schiphol.’ Ryan Air en Transavia hebben al aangegeven gebruik te gaan maken van Lelystad, maar er zijn ook maatschappijen die niet van Schiphol af willen.
Ten slotte is er nog de mogelijkheid voor Schiphol om zelf uit te breiden. Boucher ziet daarvoor zeker mogelijkheden: ‘Dat werkt sneller dan wachten op de regionale luchthavens.’