BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Ligt de toekomst van Schiphol in Lelystad en Eindhoven?

  • Daphne Buskoop
dinsdag 9 mei 2017, 10:25 Update: dinsdag 9 mei 2017, 11:09
BNR in gesprek met luchtvaart-econoom Phililip Boucher

KLM en Schiphol praten vandaag verder over oplossingen voor de lange wachtrijen op de luchthaven. Maar kunnen de passagiers niet veel beter over verschillende regionale vliegvelden verspreid worden?

Foto: ANP
Foto: ANP

‘Dat is inderdaad een van de oplossingen’, zegt luchtvaart-econoom Phililip Boucher. ‘Maar het is een langetermijnoplossing. Op de korte termijn kunnen de regionale luchthavens niet veel doen.’

De Schiphol-directie heeft al beloofd alles op alles te zetten om de vakantiedrukte deze zomer in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door alle securitypoortjes open te zetten. ‘Het is een kwestie van een rekensom voor Schiphol of ze met het personeel en de beveiligingspoortjes die ze open zetten de drukte aankunnen.’

Lees ook: Schiphol belooft wachtrijen weg te werken

Lange termijn

Uitwijken naar regionale luchthavens is voor de toekomst zeker een optie. De luchthaven in Lelystad, die in 2019 opengaat, zou binnen vijf jaar 10.000 vluchten van Schiphol over kunnen nemen. Eindhoven Airport kan ook groeien van 33.000 vluchten naar 43.000, wat nog een verlichting van 10.000 vluchten voor Schiphol kan betekenen. Boucher: 'Het aantal vluchten van Schiphol zou van 490.000 naar 470.000 dalen; dan zit er weer wat ruimte in.’ Rotterdam The Hague airport lijkt geen optie. ‘Rotterdam zit min of meer op slot omdat ze zo dicht bij de stad zitten.’

Deze regionale luchthavens vallen allemaal onder de Schiphol Group, die er grootaandeelhouder van is. Luchtvaartmaatschappijen mogen zelf kiezen of ze vanaf andere luchthavens willen vliegen, Schiphol kan de maatschappijen hier niet toe dwingen. Ze kunnen het financieel wel aantrekkelijk maken. ‘Lelystad heeft een fors lager tarief voor landingsrechten bijvoorbeeld, misschien wel de helft van Schiphol.’ Ryan Air en Transavia hebben al aangegeven gebruik te gaan maken van Lelystad, maar er zijn ook maatschappijen die niet van Schiphol af willen.

Ten slotte is er nog de mogelijkheid voor Schiphol om zelf uit te breiden. Boucher ziet daarvoor zeker mogelijkheden: ‘Dat werkt sneller dan wachten op de regionale luchthavens.’ 

KLMLuchtvaartMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

FvD keert zich tegen opening Lelystad Airport

'1 miljard euro nodig voor goed fietsnetwerk'

Heeft de fiets meer potentie dan we benutten?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Politieke propaganda

De lijdensweg van bouwer Strukton onder 'Tsaar' Sanderink en 'Raspoetin' Van Rijbroek

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

9 maart | Plusje derbij voor de coronasteun

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play