
Omdat de snelle elektrische fiets 45 kilometer per uur kan halen, valt hij vanaf volgende maand onder de categorie bromfiets. Dus moet hij de rijbaan op. Maar of de speed pedelec daar wel hard genoeg voor gaat?
Raymond Comvalius, eigenaar van zo'n snelle fiets, denkt van niet: ‘Bromfietsers rijden me altijd voorbij’. Hij rijdt dan ook niet graag op de rijbaan, waar hij tussen de auto’s komt te staan in de uitlaatgassen. ‘Het is niet veilig, omdat auto’s je niet verwachten. Zeker in het donker. En bovendien heeft de fiets geen remlicht.’ Als het aan hem ligt krijgen fietsers de keus waar ze rijden, want een verbod voor fietspaden gaat volgens hem niet werken. Hij rijdt tenslotte niet altijd zo hard.
Fietsersbond wil maatwerk
De Fietsersbond wil dat er maatwerk komt. Samen met RAI Vereniging en het ministerie willen ze in kaart brengen welke fietspaden er wel en niet geschikt zijn voor speed pedelecs.'De snelfietsroutes die nu alleen door fietsers gebruikt mogen worden zijn breed en veilig genoeg voor speed pedelecs, en ook binnen de bebouwde kom zijn sommige paden groot genoeg om ruimte te bieden aan snelle en langzamere fietsers', zegt directeur Saskia Kluit.
Leuke bijkomstigheid
Aan de aanschaf van de fiets kunnen wel wat onvoorziene kosten zitten. Comvalius moest de complete inhoud van zijn garderobe vernieuwen, omdat hij in een jaar tijd 15 kilo verloor. Maar ach, over een paar kilootjes eraf zal niemand klagen.