Mobiliteit7 jun '17 09:29

'Alleen meer flitsen is niet genoeg'

Auteur: Thijs Baas

Het aantal flitscontroles is in de eerste vijf maanden van dit jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, tot 8.000. De inzet: een grotere verkeersveiligheid. Maar met alleen meer flitsen kom je er niet, zegt verkeerspsycholoog Adriaan Heino.

Flitsen is primair gericht op te hard rijden, zegt Heino. 'Het is ontegenzeggelijk zo dat op wegen waar veel snelheidsverschillen ontstaan, het risico op een ongeval toeneemt. De laatste jaren zit de verkeersveiligheid een beetje in de verkeerde beweging, dus er zullen meer maatregelen nodig zijn om die weer op een hoger niveau te brengen. Ik denk dat het een ambitie van alle weggebruikers moet zijn om het aantal zwaargewonde en dodelijke slachtoffers echt naar beneden te brengen.'

Absurd

Het is zeker niet alleen de hoge snelheid die voor veel slachtoffers zorgt, benadrukt Heino. 'Wat heel erg onder de loep ligt is het gebruik van je smartphone in de auto. Dat haal je er niet uit met flitsen. De overheid heeft daar zeker een taak in, maar als weggebruiker hebben we ook een eigen verantwoordelijkheid. De handhaver probeert ons een beetje bij de les te houden, maar het is wel een beetje absurd dat we de verkeersveiligheid de volledige verantwoordelijkheid van de handhaver of overheid te maken.'

Bebouwde kom

Uit analyse van alle meldingen blijkt de A13 tussen Rotterdam en Den Haag dé flitshotspot te zijn. Maar kijkend naar het aantal ongelukken kan het geen kwaad om ook de controle op de provinciale wegen te verscherpen, zegt Heino. 'Het is niet zozeer of-of, ik denk dat het en-en moet zijn. Er zit een component in van waar het meeste verkeer zit en dat is op de snel- en autowegen. Je zult ook in de bebouwde kom en op de 80-kilometerwegen iets moeten doen aan verkeersveiligheid.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen