'Schadepost kapotte bruggen 10 miljoen euro per dag'
De schade door defecte bruggen en tunnels kan oplopen tot 10 miljoen euro per dag, zegt Hans Drolenga, senior adviseur Smart Mobility, Infrastructuur & Mobiliteit bij Sweco, in BNR Bouwmeesters. Bijna de helft van de bruggen verkeert zichtbaar in slechte staat. De politiek moet daarom snel actie ondernemen.
De formatie is het uitgelezen moment om de urgentie van het probleem aan te kaarten, zegt Richard Mulder, beleidsadviseur infrastructuur bij Bouwend Nederland. 'Heel concreet willen we zien dat Rijkswaterstaat de middelen krijgt om kennis op te doen en samen met de markt de bruggen aan te pakken. Dan kunnen we dat versneld doen en de bezuinigingen terugdraaien die de afgelopen tien jaar hebben plaatsgevonden.'
Het lijkt wel of in de Tweede Kamer, provinciehuizen en gemeenteraden het gevoel van politieke urgentie ontbreekt rond de veiligheid van de verschillende weggebruikers, meent Mulder. 'De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op infrastructuur. Dat gaat om miljarden euro's, waardoor Rijkswaterstaat geconfronteerd werd met nog meer uitstel. Het randje opzoeken tot het echt niet meer kan en dán actie ondernemen, dat is echt een heel groot probleem aan het worden op dit moment. Men loopt tegen de randen aan en er kan niets meer bij.'
Ondergrens
Alleen al een defect aan de Van Brienenoordbrug kan het vracht- en personenautoverkeer 4 à 5 miljoen euro schade per dag berokkenen. Bijna dagelijks is het raak op de 'ruit van Rotterdam', zegt Drolenga, met vooral veel ongelukken tijdens de spits. 'We zien nu al dat het in de stad Rotterdam heel snel volloopt; verkeer dat anders de Van Brienenoord pakt, pakt nu de Beneluxtunnel of de stedelijke oeververbindingen. De stad Rotterdam kan heel snel dichtslibben en dat heeft ook gevolgen voor het hoofdwegennet.'
Want eerst slibt de stad dicht, waarna alle snelwegen rond de stad vollopen. En uiteindelijk heeft dat zelfs impact op de wegen rond Utrecht, waar mensen de A2 of de A27 nemen om Rotterdam te bereiken. Het wordt steeds drukker en de verwachting is dat het verkeer tot 2020 met zo'n 40 procent toeneemt. Het belang om goed onderhoud te plegen aan de infrastructuur wordt alleen maar groter, meent Drolenga.
Zwartste scenario
Een aantal eerder uitgewerkte scenario's is inmiddels al werkelijkheid geworden, zegt Mulder. 'Niet zozeer omdat de brug is afgesloten vanwege slecht onderhoud of omdat die functioneel niet meer voldoet; drie weken geleden nog liep heel Rotterdam vast omdat de Haringvlietbrug eruit viel en een omgevallen vrachtwagen de Moerdijkbrug blokkeerde. Het zwartste scenario dat hier zo ongeveer werd geschetst heeft zich in de praktijk voorgedaan.'
Volgens Mulder is allang sprake van een structureel probleem. 'En dat plaatst ons voor een hele grote opgave. Nu werden in het scenario de Van Brienenoordbrug en de Haringvlietbrug meegenomen, maar we hebben in het recente verleden ook al de Schipholtunnel, de Hollandse Brug en de Moerdijkbrug gehad, en wat er allemaal is gebeurd met de Merwedebrug hoef ik niet eens te noemen.'