BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Schadepost kapotte bruggen 10 miljoen euro per dag'

  • Thijs Baas
zaterdag 24 juni 2017, 18:33 Update: zondag 25 juni 2017, 0:33
'Rijkswaterstaat moet de middelen krijgen voor kennis en innovatie'

De schade door defecte bruggen en tunnels kan oplopen tot 10 miljoen euro per dag, zegt Hans Drolenga, senior adviseur Smart Mobility, Infrastructuur & Mobiliteit bij Sweco, in BNR Bouwmeesters. Bijna de helft van de bruggen verkeert zichtbaar in slechte staat. De politiek moet daarom snel actie ondernemen.

Foto: ANP
Foto: ANP

De formatie is het uitgelezen moment om de urgentie van het probleem aan te kaarten, zegt Richard Mulder, beleidsadviseur infrastructuur bij Bouwend Nederland. 'Heel concreet willen we zien dat Rijkswaterstaat de middelen krijgt om kennis op te doen en samen met de markt de bruggen aan te pakken. Dan kunnen we dat versneld doen en de bezuinigingen terugdraaien die de afgelopen tien jaar hebben plaatsgevonden.'

Het lijkt wel of in de Tweede Kamer, provinciehuizen en gemeenteraden het gevoel van politieke urgentie ontbreekt rond de veiligheid van de verschillende weggebruikers, meent Mulder. 'De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op infrastructuur. Dat gaat om miljarden euro's, waardoor Rijkswaterstaat geconfronteerd werd met nog meer uitstel. Het randje opzoeken tot het echt niet meer kan en dán actie ondernemen, dat is echt een heel groot probleem aan het worden op dit moment. Men loopt tegen de randen aan en er kan niets meer bij.'

Ondergrens

Alleen al een defect aan de Van Brienenoordbrug kan het vracht- en personenautoverkeer 4 à 5 miljoen euro schade per dag berokkenen. Bijna dagelijks is het raak op de 'ruit van Rotterdam', zegt Drolenga, met vooral veel ongelukken tijdens de spits. 'We zien nu al dat het in de stad Rotterdam heel snel volloopt; verkeer dat anders de Van Brienenoord pakt, pakt nu de Beneluxtunnel of de stedelijke oeververbindingen. De stad Rotterdam kan heel snel dichtslibben en dat heeft ook gevolgen voor het hoofdwegennet.'

Want eerst slibt de stad dicht, waarna alle snelwegen rond de stad vollopen. En uiteindelijk heeft dat zelfs impact op de wegen rond Utrecht, waar mensen de A2 of de A27 nemen om Rotterdam te bereiken. Het wordt steeds drukker en de verwachting is dat het verkeer tot 2020 met zo'n 40 procent toeneemt. Het belang om goed onderhoud te plegen aan de infrastructuur wordt alleen maar groter, meent Drolenga.

Zwartste scenario

Een aantal eerder uitgewerkte scenario's is inmiddels al werkelijkheid geworden, zegt Mulder. 'Niet zozeer omdat de brug is afgesloten vanwege slecht onderhoud of omdat die functioneel niet meer voldoet; drie weken geleden nog liep heel Rotterdam vast omdat de Haringvlietbrug eruit viel en een omgevallen vrachtwagen de Moerdijkbrug blokkeerde. Het zwartste scenario dat hier zo ongeveer werd geschetst heeft zich in de praktijk voorgedaan.'

Volgens Mulder is allang sprake van een structureel probleem. 'En dat plaatst ons voor een hele grote opgave. Nu werden in het scenario de Van Brienenoordbrug en de Haringvlietbrug meegenomen, maar we hebben in het recente verleden ook al de Schipholtunnel, de Hollandse Brug en de Moerdijkbrug gehad, en wat er allemaal is gebeurd met de Merwedebrug hoef ik niet eens te noemen.'

EconomieInfrastructuurOverheidPolitiekRotterdam
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Voldoende opgepot budget voor leven lang leren'

Extra beveiliging bij briefstemmen

Websuper Crisp haalt 30 miljoen euro op

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Open debat, open mind

De groene ambities van Arla Foods en FrieslandCampina

Een Waterdebat tot op de Bodem

2 maart | Ondernemers moeten NOW terugbetalen

China trapt op de bitcoin-rem

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play