
De claimorganisatie eist namens 3000 bedrijven een schadevergoeding vanwege verboden prijsafspraken. De truckfabrikanten kregen hiervoor vorig jaar al een miljardenboete van de Europese Commisie.
De betrokken truckfabrikanten maakten 14 jaar lang verboden prijsafspraken waardoor afnemers, met name transportbedrijven, vele duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. MKB-Claim hoopt een compensatieregeling te treffen voor de getroffen bedrijven.
Volgens Simon Zuurbier, van MKB-Claim, kunnen bedrijven zich nog steeds aansluiten bij de claim en kan het bedrag oplopen 1,6 miljard euro. 'DAF is hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schade.' Mocht er een schikking worden getroffen, ontvangt MKB-Claim 15 procent van het vergaarde bedrag.
TLN, de brancheorganisatie van de transportsector bereidt ook een claim voor, maar de twee organisaties werken niet samen. 'Wij denken dit prima alleen te kunnen', zegt Zuurbier.
Rechtsgebied
Het rechtsgebied kartelschadezaken is al een aantal jaar in ontwikkeling, zegt Adriaan Buyserd van Banning Advocaten. 'De rechtszaken duren lang en er wordt flink geïnvesteerd omdat de belangen heel groot zijn.'
Het zijn complexe zaken want iedereen moet zijn eigen schade bewijzen.