
Volgens Peter Staal, directeur van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, is er niet één oorzaak van de terugloop aan te wijzen. De bijtelling, het dieselschandaal: de neergang komt door een combinatie van factoren. 'Nederlanders kopen voor een groot deel met de portemonnee. Als je gaat sleutelen aan de bijtelling, dan ga je dat aan de cijfers terugzien.'
Afbouwen?
Staal is geen voorstander van het langzaam afbouwen van de diesels. 'Dieselvervuilend is zo'n algemene kreet die je op dit moment hoort. De vraag is waarop diesel vervuilend is ten opzichte van de benzineauto. We weten dat diesel het in de CO2 ontzettend goed doet. Als we het hebben over opwarming van de aarde doet diesel het beduidend beter dan de benzineauto.'
Op andere punten wint de benzineauto het juist weer van de dieselauto. 'Waar de discussie nu vaak over gaat is fijnstof en stikstof. Daar zien we dat de benzineauto het beter doet. Om die reden is het vooral in Frankrijk en Duitsland erg gestimuleerd.'
Dieseltop
'Je ziet in Duitsland dat er nu een akkoord is tussen de industrie en de overheid over een update van de sjoemeldiesels.' Staal denkt dat het geen kwaad kan als de afspraken met de Duitse autoindustrie naar Nederland worden doorgezet. De ANWB en organisaties zoals Milieudefensie zijn al aan het pleiten voor een dieseltop. 'Ik zou het een goed idee vinden als we met zijn allen rond de tafel gaan.'
Oude diesels
Het aantal oude dieselauto's op de Nederlandse wegen is het afgelopen jaar fors afgenomen. Er rijden nog maar 155.000 diesels rond van voor 2001, dat is een afname van 18 procent, zo blijkt eerder deze zomer uit cijfers van het CBS.
Lees ook: Oude diesels massaal naar de sloop