Mobiliteit8 aug '17 14:51Aangepast op 9 aug '17 13:52

'We kijken helemaal verkeerd naar het fileprobleem'

Auteur: Karlijn Meinders

Marco te Brömmelstroet is directeur van het Urban Cycling Institute van de Universiteit van Amsterdam. Hij meent dat we de 8 miljard euro die we jaarlijks te besteden hebben aan het verkeer, ook heel anders zouden kunnen uitgeven. We benaderen het fileprobleem helemaal verkeerd volgens hem en nee: allemaal op de fiets is niet zijn oplossing.

Foto: ANP
Foto: ANP

'Stel, je wilt die 8 miljard zo goed mogelijk besteden, dan is het verbreden van snelwegen en het aanleggen van fietssnelpaden niet direct het antwoord', zegt Te Brömmelstroet. Hij zou graag zien dat de politiek wat beter nadacht bij het besteden van dat geld en dat er een breed maatschappelijke debat over komt.

Andere prioriteit

'We zouden heel anders naar het verkeer kunnen kijken dan we nu doen', zegt Te Brömmelstroet. 'Waarom investeren we bijvoorbeeld niet in het prettiger maken van de reistijd in het ov? Of in het leefbaarder maken van de stad? Of nog belangrijker: in verkeersveiligheid? Want wat is belangrijker: een kortere file of minder slachtoffers in het verkeer? Het is maar waar je de prioriteit legt en die is niet alleen te bepalen door te kijken naar wat financieel het meest gunstig is.'

Weg van de snelweg

Te Brömmelstroet benadrukt dat er nu nog te veel alleen maar naar het oplossen van de file wordt gekeken. 'Maar een verbreding van de snelweg, maakt de file uiteindelijk alleen maar breder, niet korter. Het levert je zo'n 40 seconden tijdswinst op. Misschien moeten we eerder kijken hoe we kunnen zorgen dat mensen niet meer op 100 kilometer afstand van hun werk gaan wonen, of lost de steeds langer wordende file zichzelf uiteindelijk überhaupt op. Hoe minder aantrekkelijk de weg wordt, hoe meer mensen voor de trein kiezen.'

Het is een kwestie van individueel versus maatschappelijk belang, meent Te Brömmelstroet. 'Je moet als overheid de dingen bevorderen die het beste zijn voor de maatschappij als geheel. Met nog hogere snelheid naar Parijs kunnen reizen is dan niet direct van groot belang. Ik zou graag zien dat we als maatschappij de doelen van ons verkeerssysteem eens herzien.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen