
Een autonoom voertuig dat zelf kan rijden, dat is inmiddels allang geen utopie meer. Maar naarmate het moment dichterbij komt dat dergelijke voertuigen ook echt deel gaan uitmaken van het staatbeeld, wordt de veiligheid steeds belangrijker, zegt Jorrit Kuipers van roborTUNER. En daar ligt nog een forse uitdaging voor de RDW. 'Zo'n voertuig zal toch ook een rijbewijs moeten hebben en kunnen aantonen dat het veilig kan rondrijden.'
In de bocht
Allereerste voorwaarde is uiteraard dat een voertuig - zonder de hulp van een bestuurder - in staat is objecten te herkennen, zoals voetgangers, fietsers en auto's, te herkennen. Daarvoor worden mannequinpoppen ingezet op het testcircuit. 'De leverancier geeft aan dat de auto veilig kan stoppen, maar dat moet getest worden. We laten het voertuig op een pop afrijden en meten of die afstand veilig is. We kijken ook of het voertuig in de bocht een voetganger kan herkennen; iemand die stilstaat is makkelijker dan iemand die naar je toeloopt.'
Ook Daniël Koelikamp, projectleider namens de provincie Groningen, benadrukt de noodzaak van veiligheid. 'Flexibeler en autonomer vervoer kan voor ons een hele belangrijke stap zijn in het leefbaar en bereikbaar houden van de buitengebieden. Op een aantal routes rijdt op dit moment helemaal niets. Autonoom vervoer is een hele goede aanvulling op het goed lopende ov op dat soort routes. Mensen moeten het voertuig straks gewoon kunnen oproepen via een app, zodat het ze kan vervoeren naar de locatie waar ze naartoe willen.'