Mobiliteit22 aug '17 10:13Aangepast op 22 aug '17 13:17

Ministerie I&V checkt problemen Belgische tolkastjes

Auteur: Thijs Baas

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in België nagevraagd wat er misgaat met de tolheffing op vrachtwagens. Branchevereniging TLN zegt dat de registratiekastjes in trucks regelmatig haperen, zonder dat de chauffeur dat merkt.

Foto: ANP
Foto: ANP

De Belgische organisatie die verantwoordelijk is voor de kastjes zegt dat het systeem gewoon werkt en belooft de klachten te zullen onderzoeken. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn klaar met falende tolkastjes in België. Volgens de branchevereniging Transport en Logistiek Nederland haperen de registratiekastjes in de vrachtwagens, die vorig jaar werden ingevoerd, regelmatig en wordt er dan geen tol afgedragen, zonder dat de chauffeur daar erg in heeft.

Vrachtwagenchauffeurs kunnen hooguit gissen of hun kastje wel of niet werkt, terwijl de Belgische inspectie wel gewoon handhaaft. Beboete chauffeurs moeten ter plekke over de brug komen, zegt Sjoerd Boot van TLN. 'In België is het gebruikelijk dat boetes van duizenden euro's meteen langs de kant van de weg betaald moeten worden. Achteraf hebben we pas een verhaal en helpen we ondernemers om bezwaar te maken tegen die boetes, maar op het moment zelf staat die auto stil, zijn klanten ontevreden en leidt het tot vertraging en extra kosten.'

Hulp van minister

Hoewel er nadrukkelijk samengewerkt wordt tussen de betrokken dienstverleners, zegt TLN wel wat extra hulp te kunnen gebruiken van de minister en de Franse leverancier. 'Het kastje werkt in allerlei andere landen al jaren heel goed. Op dit moment hebben we een probleem in België en dat willen we graag snel oplossen met alle partijen.' Minister Schultz heeft inmiddels toegezegd dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Boot: 'Daar heb ik het volste vertrouwen in, maar tot die tijd wil ik dat de handhaving in België per direct stopt.'

Onacceptabele situatie

Inspecteurs innen bij de controles ook direct alle andere openstaande boetes, ook als daar bezwaar tegen is aangetekend. Soms gaat het om boetes van het hele bedrijf. Er zijn inmiddels zo veel boetes opgelegd, meent TLN, dat een onacceptabele situatie is ontstaan. De brancheorganisatie wil dat België stopt met handhaven tot het systeem naar behoren werkt. Zij roept minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op met haar Belgische collega's te gaan praten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen