Mobiliteit23 aug '17 15:16Aangepast op 23 aug '17 15:35

Tesla spant fans voor commercial-karretje

Auteur: Thijs Baas

In aanloop naar de onthulling van de nieuwe Tesla schreef de autofabrikant een wedstrijd uit. Fans mochten hun eigen Tesla-commercial insturen. De drie winnende films werden tijdens de officiële presentatie vertoond. En dat terwijl Tesla normaal geen reclame maakt. De show werd uiteindelijk gestolen door de 9-jarige 'Luc from Holland'.

 

Tesla koestert een heilig geloof in het eigen product en het effect van mond-tot-mondreclame. In marketingtermen wordt wel gesproken van earned marketing, as opposed to payed en owned marketing, zegt Bas Welling van Wefilm. Het is een bijzonder verhaal, vertelt hij. 'Een 11-jarig meisje schreef een brief aan Elon Musk, waarin ze zei dat internet vol stond met Tesla-commercials die door fans waren gemaakt, dus of het niet leuk zou zijn om een wedstrijd uit te schrijven en de beste daarvan te kiezen.'

Vrije opdracht

Een briljant plan, vond Tesla-baas Elon Musk kennelijk, want binnen een uur had het meisje, Bria Loveday, een reactie van hem te pakken via Twitter. Dat was voor fans het sein om het automerk te bombarderen met filmpjes van maximaal negentig seconden, zegt Welling. 'Het was eigenlijk een heel vrije opdracht, elke fan kon zijn film insturen en vervolgens werd andere Tesla-fans gevraagd de inzendingen te bekijken en samen de winnaar uit te kiezen.'

Een aantal films bleek niet onder te doen voor 'high production value' Amerikaanse autocommercials. Ze kwamen deels van semi-professionele partijen maar zeker ook van studenten, kinderen en amateurfilmers, zegt Welling. Grappig genoeg bestond de top drie uit overwegend home made films: de winnaar was een filmpje waarin de in het wereldje bekende techblogger Marques Brownlee hoogstpersoonlijk aantoont dat een Tesla opvallend veel bagage kan verwerken én intussen met gemak een Ferrari achter zich laat...

 

Nederlandse inzendingen waren er ook. Zo maakten Donnya en Carym Zidan - overigens zonder te weten van het hele bestaan van de wedstrijd - een film over een meisje dat op school vertelt van een monster - 'Walter'- dat haar grote vriend is geworden. Het blijkt uiteindelijk natuurlijk te gaan om een Tesla.

 

Maar uiteindelijk werd de show gestolen door de 9-jarige Luc uit Nederland. Niet met een filmpje, maar met een indrukwekkende sollicitatiebrief, waarin hij zich aanbiedt als kind-tester. Hij heeft de uitnodiging voor een sollicitatiegesprek inmiddels binnen.

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen