
Trenitalia koopt zeventien van de negentien treinen. De komende maanden zullen de toestellen worden aangepast aan het Italiaanse spoor. De NS zal een deel van de opbrengst krijgen. Een medewerker van AnsaldoBreda die anoniem wil blijven, zegt blij te zijn dat de verkoop rond is. 'Wij hebben altijd gezegd dat deze treinen van goede kwaliteit zijn en we zijn blij dat ze weer kunnen rijden.'
Een derde van de prijs
Trenitalia zou een derde van de oorspronkelijke prijs hebben betaald. Dat betekent dat de NS een totaalbedrag van ongeveer 20 miljoen euro zou ontvangen. Eerder ontving de NS 125 miljoen euro van de bouwer als onderdeel van de schikking. Het totale verlies voor de NS als gevolg van het Fyra-debacle is vele malen groter. Dit bedrag wordt geschat op 800 miljoen euro. 'Ik denk niet dat ze in Utrecht de champagne zullen ontkurken', zegt Marcel van Silfhout, auteur en onderzoeksjournalist.
Van Silfhout begrijpt best dat de toestellen voor een prikkie van de hand werden gedaan. 'De treinen waren zo brak omdat ze in Italië zo slecht waren in het aandraaien van de schroefjes en de moertjes. En als die treinen dan nog eens een keer twee of drie jaar stil hebben gestaan met roestvorming, dan kun je je daar van alles bij voorstellen. Het zou zomaar kunnen dat het er in de eerste jaren best uitziet en ik denk ook echt wel dat ze er een jaar of acht of negen mee kunnen rijden.'
Afblazen
AnsaldoBreda mag dan inmiddels in Japanse handen zijn ('Japanners zijn vast goed in assembleren'), Van Silfhout heeft er een hard hoofd in - juist vanwege de wankele constructie. 'Ik weet nog goed dat de reden voor de NS om die treinen af te blazen was dat de levensduur lang niet de benodigde vijftien à twintig jaar lang niet zou kunnen halen. Het ziet er voor het plaatje best wel weer aardig uit en dat die Fyra's straks in Italië rijden zal een vreemde gewaarwording zijn.'