Mobility Week 20173 sep '17 21:50Aangepast op 6 sep '17 09:22

Provincies zetten in op snelfietsroutes

Auteur: Wesley Schouwenaars

Steeds meer provincies investeren in de aanleg van snelfietsroutes, om zo het fileprobleem aan te pakken. BNR heeft in samenwerking met ESRI  al deze routes in kaart gebracht. Verslaggever Rogiér Dankerlui ging een stukje fietsen in Nijmegen.

Sjors van Duren langs bij de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Foto BNR
Sjors van Duren langs bij de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Foto BNR

De snelfietsroute moet het voor forensen aantrekkelijk maken om de auto te laten staan en de fiets te pakken. Dat zit hem vooral in de snelheid waarmee je van A naar B kunt reizen. 'Omdat je op een snelfietsroute niet hoeft te stoppen ontwikkel je vanzelf een hoge gemiddelde snelheid', zegt fietsconsulent Sjors van Duren van Royal HaskoningDHV. 'Wanneer je met ongeveer twintig kilometer per uur fietst dan kun je vrij vlot de stad in. Zonder verkeerslichten, kruispunten en oponthoud. In een stedelijk gebied zijn auto’s door files en verkeerslichten écht niet sneller dan gemiddeld twintig kilometer per uur. Op die manier creëer je een hele prettige, ontspannen reis waarbij je als fietser de vrijheid hebt om te gaan waar en wanneer je wil.'

Alles over de Mobility Week

 

Een van de bekendste snelfietsroutes is het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen. De aanleg kostte 17 miljoen euro. Dat lijkt veel geld, maar volgens Van Duren is dat in verhouden met de aanleg van een autosnelweg van dezelfde lengte een prikkie. 'Een autosnelweg van dezelfde lengte kost ongeveer 700 tot 800 miljoen euro.'

Alle bestaande en geplande snelfietsroutes zijn door Esri Nederland, specialist in kaarttechnologie, in kaart gebracht. Snelfietsroutes lopen vaak tussen nabijgelegen steden. In de kaart zijn lijnen getrokken tussen de steden en dorpen die doormiddel van een snelfietsroute met elkaar verbonden zijn, of worden. De kaart laat niet letterlijk de fietsroute zien. De bestaande snelfietsroutes zijn weergegeven in groen en degene die nog in uitvoering zijn of in de planfase zijn, zijn in oranje weergegeven.

 

Opvallend is dat er in de provincie Gelderland veel routes op de planning staan. Daar lijkt een groot netwerk te ontstaan van Apeldoorn tot de omgeving van Nijmegen. Hetzelfde geld voor de Randstad; Den Haag en Rotterdam worden met elkaar en omliggende dorpen en steden verbonden. Maar ook Amsterdam en Groningen grijpen om zich heen en leggen goede fietsverbindingen aan. Bijzonder is ook de fietsroute in Noord-Brabant: daar ontstaat een cirkel tussen Den Bosch, Oss, Uden en Veghel.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen