Mobiliteit5 sep '17 15:45

'Mobiliteit geen prioriteit in formatie'

Auteur: Judith Laanen

Het oude kabinet had er geen beleid voor, het nieuwe kabinet heeft het er nog niet over: mobiliteit is geen prioriteit in de formatie. Dat zegt de RAI Vereniging, die onderdeel uitmaakt van de Mobiliteitsalliantie. Die wil de komende 20 jaar een miljard per jaar extra voor mobiliteit.

HH/Robin Utrecht
HH/Robin Utrecht

'En dat terwijl heel Nederland in de file of overvolle treinen zit', zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. 'Met de Mobiliteitsalliantie hebben we indertijd het grote Nationale Mobiliteitsdebat georganiseerd. Alle grote partijen waren er. We hebben op de man af gevraagd of ze tijdens de coalitie-onderhandelingen, maar ook erna, mobiliteit serieus nemen en ook een mobiliteitsakkoord in de toekomst willen sluiten. Het antwoord van iedereen was: ja. Daar houden we ze aan. Dus laat ze nu het zaadje planten zodat we kunnen doorpakken.'

 

'Investeer, de automobilist betaalt er ook voor'

Van Eijck vraagt de politiek dan ook om te investeren in infrastructuur en slimme technieken en de wegen beter te benutten. 'De automobilist levert 21 miljard per jaar op, met alle heffingen die er zijn. Daarvan gaat 5 à 7 miljard terug naar de infrastructuur. Voor de rest worden drie complete departementen overeind gehouden. Investeren is niet gek, de automobilist betaalt er ook voor.'

'Breng de fietsregeling terug'

Als de fietsenregeling weer terug zou komen, zouden de files zo opgelost kunnen worden, denkt Van Eijck. Probleem is dat alles volloopt, ook de treinen, meent Van Eijck. Behalve de fiets, alleen zijn daar ook op- en aanmerkingen. Op het moment moet je vol belasting betalen over de fiets en dat is jammer. 'Stel dat je een lease-fiets krijgt van je werkgever, dan heb je een 100-procentbijtelling, want er is niks voor geregeld', zegt Van Eijck. 'De werkgever kan wel een fiets cadeau geven, want dan valt die onder de bedrijfskostenregeling, maar dan gaat het kerstpakket niet door, want dat wordt daar ook uit bekostigd. Vroeger was dat niet zo, en dan pakten mensen ook de fiets. Dat ontlastte de files.'

'Kijk ook eens naar andere aspecten van infrastructuur'

Investeren in resterende knelpunten en achterstallig onderhoud is noodzakelijk, maar kijk ook eens naar andere aspecten van de infrastructuur, betoogt Van Eijck. Investeren in andere oplossingen, zoals het netwerk van treinen of een lightrail rond grote steden - zoals Parijs nu ontwikkelt - zou een oplossing kunnen zijn. 'Daar moet je het private bedrijfsleven bij aankijken, omdat hier ook een businesscase te bouwen is. Daar gaat het om innovatie en technieken, die komen niet van de overheid af.'

Bekijk het tweede deel van het gesprek, onder meer over het voordeel van een auto op waterstof:

 

Gerelateerde artikelen