Mobiliteit6 sep '17 22:54Aangepast op 7 sep '17 07:07

Wie mag er op Schiphol blijven vliegen?

Auteur: Karlijn Meinders

Kan Schiphol groeien? En wie moet er dan vertrekken? Want KLM wil dat Schiphol prijsvechters naar andere luchthavens stuurt. Maar TUI, Corendon en Ryanair zien daar helemaal niets in. Vandaag hoort de Tweede Kamer alle partijen aan en dan begint het lange proces waaruit duidelijke moet worden wie er naar de Flevopolder verbannen wordt.

Foto: ANP
Foto: ANP

Na de snelle economische groei van de afgelopen jaren kampt de Nederlandse luchtvaart met meerdere dilemma's, schrijft het Financieele Dagblad in aanloop naar het rondetafelgesprek over de toekomst van Schiphol. Er moet snel een oplossing komen voordat in 2020 de huidige afspraken aflopen en nu het nationale vliegveld sneller volzit dan verwacht.

Prioriteit vluchten

Ook zijn er zorgen over de ontwikkeling van Lelystad Airport, dat voor meer lucht moet zorgen op Schiphol. Het 'selectiviteitsbeleid', waarbij belangrijke intercontinentale vluchten op Schiphol voorrang krijgen en goedkope vakantievluchten niet, had voor verbetering moeten zorgen, maar volgens KLM, omwonenden en de vakbonden heeft Schiphol zich de afgelopen jaren niet gehouden aan dat beleid.

Te weinig regie

Juist maatschappijen als EasyJet en Ryanair zijn hard gegroeid op de nationale luchthaven. Het zorgde de afgelopen maanden al voor een verhit debat waarin de verschillende partijen naar elkaar wezen. Volgens sommige Kamerleden is de situatie te wijten aan een gebrek aan regie door het kabinet en met name staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

Gerelateerde artikelen