Mobiliteit7 sep '17 08:07Aangepast op 7 sep '17 15:03

Aantal oplaadpunten meer dan verdubbeld

Auteur: Bastiaan Kleinjan

Het aantal oplaadpunten in Nederland is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld. Het aantal steeg van 13.500 in 2015 naar bijna dertigduizend dit jaar. Vooral in grote steden is het aantal punten fors toegenomen.

Foto: HH/Kees van de Veen
Foto: HH/Kees van de Veen

Dat blijkt uit cijfers die Esri Nederland voor BNR in kaart heeft gebracht. Toch is het aantal punten nog onvoldoende als we straks allemaal elektrisch gaan rijden. Het aantal verkochte elektrische auto’s stijgt namelijk nog veel harder dan het aantal oplaadpunten. ‘Als de nieuwe modellen, die bijna alle autofabrikanten aan het ontwikkelen, tussen 2018 en 2021 de markt op komen, zal die groei nog veel groter zijn’, verwacht Bert Klerk, voorzitter van Formule E-team.

'Fijner netwerk, ook buiten de Randstad'

‘We hebben dertigduizend oplaadpunten, dat zijn publieke oplaadpunten. Er zijn 75.000 private oplaadpunten en er zijn 173 snellaadpunten. Dat moet meer, er moet meer geïnvesteerd worden en er moet een fijner netwerk komen. Niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten’, vindt Klerk. ‘Als wij straks al die consumenten die ergens in de komende periode een elektrische auto zullen gaan kopen willen voorzien, dan zullen wij breder moeten investeren in de laadinfrastructuur. Daar zeg ik bij dat de accu die in zo’n elektrische auto zit, straks vijfhonderd kilometer mee gaat. Het relatieve belang van die laadpunten gaat op den duur wel achteruit, maar dat neemt niet weg dat we er voorlopig nog niet zijn.’

Opladen plus

Steeds meer laadpunten worden geplaatst op plekken waar de automobilist iets kan doen tijdens het opladen. Een hapje eten bijvoorbeeld. Zo staat het drukste laadpunt uit het netwerk van Allego bij de McDonalds in Schiphol-Noord, vertelt Harold Langenberg. ‘Daar registreren we structureel zeshonderd laadsessies per maand. Er staan twee snelladers en we zien dat daar vrij intensief gebruik van wordt gemaakt. Mensen zoeken de plekken op waar ze verblijven, thuis of op het werk of op een locatie is McDonalds.’

Voor elke gemeente is gekeken hoeveel oplaadpunten er in 2015 binnen de gemeente waren. Door dit te vergelijken met de meest actuele cijfers is te zien in welke gemeentes groei of daling heeft plaatsgevonden. Esri Nederland, een specialist in kaarttechnologie, heeft deze analyse uitgevoerd op basis van data van Eco-movement en heeft het resultaat in kaart gebracht. De grootste stijgingen zijn te zien in de vier grootste steden; Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In de kaart heeft elke gemeente een cirkel, hoe groter deze cirkel, hoe groter de toename tussen 2015 en 2017. De kleuren geven aan of de verandering een toename, afname of constant was. Het overgrote deel van de gemeentes laat een toename in het aantal laadpunten zien.

 

Gerelateerde artikelen