Mobiliteit7 sep '17 16:57

'Luchthaven meer dan plek waar vliegtuigen opstijgen'

Auteur: Judie Jaspers

Rotterdam The Hague Airport wil uitbreiden: volgens topman Ron Louwerse is een verdubbeling van het aantal passagiers mogelijk. Om daar draagvlak voor te creëren, wil hij de luchthaven positioneren als maatschappelijke en innovatieve speler in de regio.

Foto: ANP
Foto: ANP

'Wij willen uitbreiden. Als we de lengte van de baan en de basisinfrastructuur als eindpunt nemen, kunnen we verdubbelen', vertelt Louwerse. 'We zitten nu rond de 1,9 miljoen passagiers per jaar en dat zouden er boven de drie kunnen zijn.'

Rotterdam The Hague Airport is bezig met de aanvraag van een luchthavenbesluit, waarin wordt vastgelegd hoeveel luchtbeweging of hoeveel geluid een luchthaven mag maken. Daar kunnen keuzes in worden gemaakt: meer, anders, of op andere momenten op de dag. Louwerse vergelijkt het geluid dat zijn luchthaven mag maken met een emmer: 'Op dit moment wordt die gevuld door zowel het commerciële verkeer als het niet-commerciële verkeer dat we hebben, met name het helikopterverkeer van politie en traumadienst.'

'Geef helikopters eigen ruimte'

En juist dat helikopterverkeer, daar zit de ruimte, aldus Louwerse. Want: hoe meer heli's er vliegen, hoe minder commercieel verkeer daarbij past. Was dat in het verleden niet zo'n probleem, inmiddels drukt het helikopterverkeer (24 procent van het totaal) het commerciële verkeer weg. 'Als je die helikopters hun eigen ruimte geeft, en wij behouden onze ruimte, dan zouden we de komende jaren weer vooruit kunnen', luidt de op het eerste gezicht simpele oplossing van Louwerse.

Maar dan is er nog geen verdubbeling. Toch is verdere groei nodig, meent Louwerse. 'Schiphol zit vol, Eindhoven bijna. Als je ook bij ons het deksel op die emmer zet, heb je - behalve Groningen en Maastricht - Nederland een beetje dichtgedaan. En ik weet niet of dat zo’n wijs besluit zou zijn.'

 

Innovatievere functie

Wat als omringende gemeenten hun poot stijfhouden? Louwerse wil die tegemoet komen op andere vlakken. 'Ik denk dat je als luchthaven de taak hebt om te laten zien dat je meer kan zijn dan alleen maar een plek waar vliegtuigen in- en uitvliegen.' Zo is de directeur bezig om te bekijken of hij met scholen, zoals een ROC, de werkgelegenheid op de luchthaven rechtstreeks kan koppelen aan een onderwijsinstelling. Met de TU Delft onderzoekt de luchthaven of ze op technologisch niveau hoge doelen kunnen stellen. 'Het eerste emissievrije vliegtuig vertrekt bij ons vandaan. Dan krijg je een wat andere, innovatievere functie binnen de regio, en kan je voor meer partijen interessanter zijn dan alleen maar voor luchtvaart.'

Tot slot vindt Louwerse dat we het ook in perspectief moeten zien. 'Ook als we zouden verdubbelen, zitten we nog lang niet op het niveau van Schiphol of Eindhoven.'

 

Gerelateerde artikelen