
De 'Estimated Time of Arrival' (ETA), ofwel de geschatte aankomsttijd verschilt nogal eens van de daadwerkelijke aankomsttijd. Wat gaan navigatieproducenten als TomTom daar aan doen? 'Nou ten eerste, blijft het natuurlijk een geschatte aankomsttijd', lacht Leon van Helvoort, product manager bij TomTom.
File
De ETA kan door allerlei factoren niet helemaal kloppen. 'Als er onderweg een ongeluk gebeurt en je belandt in de file dan moet de ETA aangepast worden', zegt Edwin Kools, expert in verkeersdata. Volgens Van Helvoort is dat nou net hetgene waar ze bij TomTom hard mee bezig zijn. 'We hebben de afgelopen tijd heel wat verbeteringen doorgevoerd. Eén van die verbeteringen is dat we nu van elke file de geschatte levensduur is van die file. Dus als de file wel op de route ligt maar veel verder weg is, dan wordt die file niet meegenomen in het berekenen van de ETA.'
Gemiddelde snelheid
Toch kan zelfs met zo'n aanpassing de ETA verschillen van de daadwerkelijke aankomsttijd. Vaak gaat de navigatie ervan uit dat je als weggebruiker altijd de maximale snelheid rijd. 'We weten nu door de gegevens van TomTom-gebruikers eigenlijk op vrijwel elk stuk weg ter wereld, wat de gemiddelde snelheid is op elk moment van de dag. Daardoor kunnen we nu realistischer inschatten wat de ETA is', zegt Kools.
Toekomstmuziek
Dan maakt het natuurlijk ook nog uit in wat voor auto je rijd of wat je rijstijl is. In de toekomst wil de navigatiebouwer ook hier rekening mee gaan houden. 'We willen de ETA nog meer aanpassen aan de gebruiker van de auto', vertelt Kools. 'Dat kan bijvoorbeeld door met met gepersonaliseerde accounts te gaan werken.'