Dijksma: Minder overlast op vliegroutes Lelystad Airport
De Veluwe krijgt minder last van vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport vertrekken. Over het noordelijk deel van het natuurgebied zullen vliegtuigen toch niet op slechts 1800 meter vliegen. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Milieu, PvdA) aan de Tweede Kamer.
De afgelopen maanden voerde een Brits bureau op haar verzoek een second opinion uit voor de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Dijksma meldt dat vliegtuigen die vanaf Lelystad vertrekken op grotere hoogte langer zuidwaarts zullen vliegen en pas voorbij Apeldoorn zullen afbuigen. Ook zal in de praktijk vaak hoger worden gevlogen dan is aangegeven, zo stelt de staatssecretaris.
Laagvliegend
Tegen de voorgenomen vliegroutes groeit het lokale verzet. Vanmiddag werden in de Tweede Kamer tachtigduizend handtekeningen aangeboden door bezorgde inwoners van Friesland, Gelderland en Overijssel. De vliegroutes zijn eerder al vastgesteld, maar pas in juni bleek dat vliegtuigen vanaf Lelystad niet in het hogere luchtruim mogen vliegen. Daarvoor moet eerst ruimte worden gemaakt en dat kan pas in 2023. Provincies reageerden geschrokken, zij vrezen veel extra overlast voor mensen en natuur door laagvliegende vliegtuigen.
Volgens staatssecretaris Dijksma is er nu een gedeeltelijke oplossing gevonden, door vliegtuigen niet laag over de noordelijke kant van de Veluwe te laten vliegen. Lelystad Airport moet vanaf 2019 het vakantieverkeer van Schiphol overnemen.