Mobiliteit24 okt '17 15:24Aangepast op 24 okt '17 15:51

'Citytrips moeten zwaarder worden belast'

Auteur: Wesley Schouwenaars

Korte vluchten naar Europese steden moeten zwaarder worden belast. Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon. Op die manier moet het 'pretvliegen' worden teruggedrongen, terwijl er voor het zakenvliegen of vliegvakanties weinig verandert.

(Foto ANP)

Van der Heijden zegt dat vliegen voor veel mensen een noodzaak is, bijvoorbeeld als ze op vliegvakantie gaan of een zakenreis maken. 'Maar het is wel de vraag of vluchten voor weekendtripjes, met de enorme groei die we de afgelopen jaren hebben gezien, wel zo goedkoop moeten blijven.'

Door de groei van de goedkope en vaak kortere vluchten raken vliegvelden als Schiphol vol, meent Van der Heijden. Juist om die reden moet er belast worden op basis van het aantal gewenste vluchten. 'Op basis daarvan zou ik het mechanisme van de prijselasticiteit gebruiken en net zo lang belasten tot op het gewenste niveau komt.'

Onduidelijkheid over Lelystad Airport

Nu het maximale van de capaciteit van Schiphol wordt gevraagd, is het voor luchtvaartmaatschappijen als Corendon van groot belang dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt over de uitbreiding van vluchten naar Lelystad Airport. Corendon wil een deel van zijn vluchten daar naartoe verplaatsen. Maar door de grote fouten in het milieueffectenrapport van die uitbreiding, is het nog maar de vraag of dat op tijd gaat gebeuren.

Lees ook: 'Milieueffectenrapport Lelystad Airport is broddelwerk'

Corendon verwacht door die onduidelijkheid schade te gaan ondervinden. 'Wij maken nu kosten waarbij het niet zeker is dat straks ook de operatie vanuit Lelystad gaat plaatsvinden. Je doet heel veel werk dat misschien overbodig is. We moeten ook veel juridisch advies betalen, want als de opening uitgesteld wordt, zullen de rechtszaken niet van de lucht zijn. Het zorgt voor onrust, kosten en inefficiëntie.'

Kabinet dreigt met vliegtaks

Het nieuwe kabinet dreigt een vliegtaks in te voeren op het moment dat er in Europees verband geen verhoogde belasting komt op het vliegverkeer, of als er geen mogelijkheid is om lawaaiige of vervuilende vliegtuigen te belasten. Vliegen wordt op dit moment nauwelijks belast, zegt Van der Heijden. 'Dat betekent dat een activiteit die toch wel voor de nodige uitstoot en overlast zorgt eigenlijk heel erg goedkoop is wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de auto of andere vervoersvormen.'

Lees ook: 'Vliegtaks kan concurrentiepositie aantasten'

Van der Heijden vindt dat we in Nederland niet kunnen doorgaan met de 'ongebreidelde groei van luchtvaart' op plaatsen waar ook veel mensen wonen. Hij ziet liever geen vliegtaks, maar een hogere belasting van het gebruik van luchthavens in hele drukke gebieden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen